Bingo FM Bingo FM Bingo FM Bingo FM

- advertentie -

Heel Nederland gaat hop kweken voor Utrechtse brouwerij vandeStreek

1/5
UTRECHT - De Utrechtse bierbrouwerij vandeStreek wil van Nederland de grootste hopkwekerij van de wereld maken. Bij een online bierbestelling krijg je een hopstekje en kan je lid worden van een hopgemeenschap met updates - hopdates - over het groeiproces. Met de oogst uit heel Nederland wordt een biertje gebrouwen.

Nederland wordt de grootste hopkwekerij ter wereld.


"Niet op het bed lopen", zegt Jamie Nee als vijftig hopplantjes de grond in gaan bij Stadstuin Klopvaart, in het meest noordelijke puntje van Overvecht. Een bomenrij beschermt de tuin aan een kant van het constante lawaai van de N230, een stukje verderop staat bierbrouwerij vandeStreek.

Met oranje zonnebril, een matje Š la Nathan Rutjes in zijn nek en op klompen met inlegzooltjes plant de kunstenaar samen met brouwer Ronald van de Streek en Frederik Hengeveld van de stadstuin vandaag vijftig stekjes. Tussendoor pratend over de afstand tussen stadsbewoner en de natuur, het belang van een kortere productieketen van ons voedsel en de vraag of hop nou een waardplant is of niet.

 De hophoek in stadstuin Klopvaart. De hophoek in stadstuin Klopvaart. | Foto: RTV Utrecht

Kunstenaar en natuuractivist Jamie Nee zag als barman van Kafť BelgiŽ de etiketten van vandeStreek voorbij komen en dacht: dat is lelijk. Vooruit: "Een paar waren er lang niet gek." De kunstenaar zocht contact, of hij die etiketten voortaan niet kon ontwerpen. Dat kon en sindsdien is hij een rode draad in de brouwerij zegt mede-eigenaar Ronald van de Streek. Jamie Nee bottelde bier, hielp mee op kantoor en is nu de hopman, of hopboer: de aanjager van het idee om heel Nederland hop te laten verbouwen in de tuin of op het balkon.


Klophop


'Klophop' doopte vandeStreek de hopsoort, die is ontstaan in de permacultuur (min of meer zelfvoorzienende en permanent groeiende landbouw) aan de rand van de stadstuin. Een kruidige hopsoort met wat citrusachtige tonen, zegt bierbrouwer Van de Streek. "Een combinatie die je niet vaak ziet in commerciŽle hop."

Wat een druif is voor wijn, is hop voor bier. Behalve de soort is ook de groeiplek - het terroir - van belang. Hoeveel zon krijgt de hop, staat er wind of juist niet, de grondsamenstelling: alles speelt een rol in de smaak. Als klophop straks door heel Nederland groeit wordt de smaak ook een dwarsdoorsnede van tuinen, balkons en terrassen in het land. Ondrinkbaar wordt het in ieder geval niet, verzekert Van de Streek. "Dat kan niet meer, na twee jaar testen."

Hop voor de Playground, Fruit Machine, Hop Art en alle andere bieren die de Utrechters maken komt uit alle windstreken. "Smaak is daarbij het belangrijkst", zegt de brouwer. Met Klophop ligt dat anders, vandeStreek wil 'meer impact', niet zomaar een nieuw biertje presenteren maar binding tussen bierdrinker en bierbrouwer. Van de Streek noemt dit bier in alle opzichten een 'sociaal elyxir'.

 Kunstenaar en hopboer Jamie Nee. Kunstenaar en hopboer Jamie Nee. | Foto: RTV Utrecht

Holle marketingpraat, denkt een cynicus dan, maar het is de brouwer ernst. Bovendien: winst maken zit er met het klophop blond bier de komende tijd niet in. Tweeduizend hopstekjes ŗ vijf euro per stuk kocht de bierbons in en de eerste contouren van een sociaal hopnetwerk waarin de kwekers elkaar van tips voorzien worden zichtbaar. Van de Streek laat een appgroep zien waar mensen zichzelf kunnen aanmelden via de website. De eerste foto's van enthousiaste thuistuinders stromen binnen.


Oogsttijd? Oogstfeest!


Met maandelijke 'hopdates', krijgen de thuisboeren inzicht in het groeiproces en tips over wat de hop deze maand nodig heeft. "In juni en juli groeit hop wel dertig tot veertig centimeter per dag", zegt Van de Streek. In september is het oogsttijd, wie wil kan de hopbollen dan inleveren.

 Jamie Nee (links) en Ronald van de Streek. Jamie Nee (links) en Ronald van de Streek. | Foto: RTV Utrecht

Jamie Nee mijmert alvast over de terugkeer van een eeuwenoude traditie die de moderne mens uit het oog is verloren: het oogstfeest. Op 18 en 19 september is de moderne variant, bij de brouwerij in Overvecht.


Reageren op dit bericht? Mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.




Nieuwsoverzicht uit de Domstad

- advertentie -
- advertentie -
- advertentie -
- advertentie -