Eten, gereedschap of zelfs een huis; alles kan in de buurtfacebookgroep

© Nick van den Berg
UTRECHT - "Heeft iemand vandaag een kruiwagen te leen?" Het is één van de dagelijks honderd berichten in de Facebook groep 'Prikbord Lunetten'. Het is druk in het virtuele buurthuis van de Utrechtse wijk en dat is sinds corona alleen maar meer geworden. "Het aantal leden is gegroeid, zo'n beetje de helft van de wijk zit in de groep."
Elk dorp of wijk heeft er wel één: een prikbord, weggeefhoek of misschien de buurtwhatsapp. Sociale media zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit de buurt. "We doen het voor een stukje verbinding, maar ook om duurzaam met spullen om te gaan", zegt Sara Rademaker, één van de beheerders van de groep.

'Extra druk door corona'

Door de coronacrisis is het extra druk geworden, vertelt Sara, die nu een jaar één van de beheerders is. "Het aantal berichten schoot omhoog. We gingen van twintig naar honderd berichten per dag. Mensen gingen hun huis opruimen, spullen wegdoen. Het aantal leden is verder gegroeid. Er zitten nu 5000 leden in en in Lunetten wonen zo'n 10.000 mensen."
Ook Peter Staal, communityexpert en eigenaar van Bind, merkt dat het druk is in online groepen. "Je bent tegenwoordig al veel online, dat is door corona alleen maar meer geworden. Mensen zien dat je het online ook gezellig kan hebben, dat wordt steeds vanzelfsprekender."
Hoe meer overeenstemming er is in een wijk, hoe groter de kans van slagen van zo'n groep
Peter Staal, communityexpert
De elementen van zo'n buurtgroep lenen zich voor een hechte community, legt Staal uit. "Er moet een gemeenschappelijke deler zijn bij mensen, dat maakt dat ze elkaar opzoeken. Dat kan een beroep zijn, een hobby of leefomstandigheid. En dit is typisch een community of location. Deze mensen wonen nu eenmaal bij elkaar en moeten er samen voor zorgen dat het een leuke buurt wordt."

'Vertrouwen groeit door fysiek contact'

"Hoe meer overeenstemming er is in een wijk, hoe groter de kans van slagen van zo'n groep." Ook helpt het mee dat deze mensen elkaar online en offline ontmoeten. "Als mensen elkaar kennen en fysiek contact hebben, groeit het vertrouwen." Hij kijkt er niet vanop dat juist Lunetten een actieve groep heeft, met veel leden. "Dat is een vrij homogene wijk. Als je een wijk hebt met meer diversiteit, komen buurtcommunities lastiger van de grond", zegt Staal, die lang in Utrecht gewoond heeft.
Ik heb zelfs een tijdelijk huis gevonden via de groep.
Sara Rademaker
Rademaker is er in elk geval behoorlijk druk mee. "Ik kijk wel een paar keer per dag hoe het gaat." Mensen die zich niet aan de regels houden, spreekt ze aan. Nu er meer leden in de groep zitten, kost het ook meer tijd. Ze heeft zelf veel gehad aan de groep. "Ik woon sinds 2013 in de wijk en ken zo veel mensen door het prikbord. Ik verkoop er spulletjes op, kinderkleding bijvoorbeeld. En toen we tijdelijk een ander huis zochten, heb ik dat via het prikbord gevonden."

Positieve toon

Daarom is ze nu beheerder geworden van de groep. "Ik wil wat terug doen." In de groep kan je spullen aanbieden, gratis of voor een vriendenprijs. Maar ook een hulpvraag of een nieuwtje, dat mag best. De buurt heeft ook een Syrische man geholpen met het opknappen van zijn huis. "We willen dat de toon positief blijft."
Voor veel mensen is het helemaal onderdeel van het wijkleven geworden, een stukje dorp in de stad. Ook Nick van den Berg is grootgebruiker van het virtuele prikbord. "Ik vraag dingen en biedt zelf ook spullen aan. Gisteren heeft iemand een zwembad en twee vintage items opgehaald. Vandaag komen er ook weer mensen langs."

Geen nieuwe spullen

Van den Berg geeft spullen graag een tweede leven. "Je hoeft niet alles nieuw te hebben." De kruiwagen heeft hij in elk geval gevonden voor het opknappen van zijn tuin. "Die mag ik twee dagen lenen, dan gaat ie weer terug naar de eigenaar."