Nieuw duurzaam fietspad Utrechtse Croeselaan overleeft winter niet

UTRECHT - Het moest de 'Groenste Straat van Utrecht' worden, een uithangbord van duurzaamheid, de Utrechtse Croeselaan ter hoogte van de Rabobank. Kosten noch moeite werden gespaard om de duurzaamheid van het project te accentueren. Maar na één week winter blijkt duurzaam niet echt duurzaam te zijn. Het fietspad is nu al aan groot onderhoud toe, de toplaag laat los.
Het moest dertig jaar mee, het werden er twee.
Het moest dertig jaar mee, het werden er twee. © 'Marc van Rossum du Chattel'
Over de gehele lengte van het nieuwe fietspad zijn twee sporen te zien. Je fietst niet meer over glad beton, maar je rijdt door een laag steentjes. Het is dan ook geen gewoon asfalt, waar de andere fietspaden in Utrecht van gemaakt zijn, maar 'duurzaam beton'. Ook de rest van de straat moest duurzaamheid uitstralen. Zo zijn de verkeersborden niet van metaal, maar van 'duurzaam bamboe'. De verlichting bestaat uit dimbare led-verlichting.
De verkeersborden zijn niet van metaal maar van duurzaam bamboe.
De verkeersborden zijn niet van metaal maar van duurzaam bamboe. © 'Marc van Rossum du Chattel'

Dertig jaar

De herinrichting van de straat werd in 2019 afgerond. Bij de aanleg van de wegen was ervan uit gegaan dat deze twee keer zo lang mee zouden gaan als normaal wegdek. De normale levensduur van wegdek is tien tot vijftien jaar. Op dit deel van de Croeselaan zou het dus circa dertig jaar moeten zijn. Voor het fietspad is dat in ieder geval niet gelukt, na twee jaar is de toplaag aan vervanging toe.
Het kapotte fietspad ligt op de Croeselaan bij de Rabobank.
Het kapotte fietspad ligt op de Croeselaan bij de Rabobank. © 'Marc van Rossum du Chattel'
Een voorlichter van de gemeente erkent dat het fietspad kapot is. Hij zegt dat het door de vorst van de afgelopen weken komt. Waar de gemeente twee jaar geleden nog vol trots sprak over de groenste en duurzaamste straat van Utrecht, wordt het project nu afgedaan als een 'experiment'. De gemeente laat weten dat het fietspad hersteld gaat worden. Maar wat dat gaat kosten en wie het moet betalen kan de woordvoerder niet vertellen.
Aan twee kanten een spoor met grind.
Aan twee kanten een spoor met grind. © 'Marc van Rossum du Chattel'