Sjaalactie van café De Zaak 'is wel een dingetje geworden'

UTRECHT - De beste ideeën ontstaan in de kroeg, in dit geval is het idee ván een kroeg. Het Utrechtse café De Zaak verkoopt sjaals tijdens de coronalockdown. De horecabranche juicht de ondernemersgeest toe. "Binding houden met de consument, dat is heel belangrijk."
Binnen tien dagen werd de eerste lading van honderd sjaals uitverkocht, een tweede bestelling van nog eens honderd sjaal is ook op. "Het is wel een dingetje geworden", zegt cafébaas Rien van den Hoek.
Café de Zaak verkoopt sjaals
Van den Hoek weet niet hoe snel hij de credits aan zijn medewerkers moet geven. "Stijn, Ferdinand en Sal zaten een beetje koffie te drinken. Zo van: wat moeten we nu." Een sjaal, waarom ook niet. Na een paar schetsjes te hebben laten zien aan vrienden, gasten en collega's werd de eerste bestelling gedaan. Van den Hoek: "Ook een beetje met de vraag: gaat het wel wat doen? Je zit ook met de inkoop natuurlijk."
Nou, de sjaalactie deed dus wel wat. Over smaak valt niet te twisten, maar de roze-blauwe sjaals vinden gretig aftrek. De horecaondernemer is blij verrast, bovendien zijn alle kleine beetjes extra welkom. "Net als elk kopje koffie dat wij nu verkopen aan ons uitgifteluik, is dit een kleine druppel op de gloeiende plaat. Maar elke druppel maakt die emmer toch wel een beetje vol."
Om maar in de emmer-metafoor te blijven: die loopt nog niet over. "Kostendekkend zijn is op dit moment het hoogst haalbare", zegt Van den Hoek over de financiële situatie van zijn bedrijf. Met overheidssteun redt De Zaak het net. "Een bedrijf als De Zaak heeft tussen de 10.000 en 15.000 euro aan vaste lasten en we krijgen 9.000. Dus die andere 6.000 moet ook ergens vandaan komen. Dat doen we met dit soort dingen."
Sjaalactie helpt café de lockdown door
Sjaalactie helpt café de lockdown door © RTV Utrecht

Contact met de consument

De kroeg op het Stadhuisplein in Utrecht is niet de enige horecaonderneming die met creativiteit wat probeert te verdienen. Pieter Honing, voorzitter van de Utrechtse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland (KHN), ziet dat de drang om te vernieuwen sterker is geworden sinds de coronamaatregelen zijn ingevoerd. "Er zijn mensen die bingo's organiseren, er zijn mensen die maaltijdacties organiseren, er zijn mensen die mokken maken", zegt Honing. "Mensen doen veel om contact te houden met de consument. Dat is enorm belangrijk."
KHN probeert ondertussen als bemiddelaar tussen ondernemers en gemeente op te treden, vertelt Honing. "Wat we net hebben geregeld is dat de terrassen zoals die vorig jaar stonden ook weer terug komen. Er komt dus een uitbreiding van de terrassen."
Rien van den Hoek blijft tot de terrassen weer open mogen in ieder geval sjaals verkopen. "Ik kwam iemand op de Croeselaan tegen en die had er ook een om. Toen riep hij: mooie sjaal! Dat is toch leuk."