Raadsleden tegen college Utrecht: Steun verzet tegen verbreding A27

Verkeersminister Cora van Nieuwenhoven tekende vorige week een tracébesluit waarmee de A27 en de A12 bij het natuurgebied kunnen worden aangepast. Door de maximumsnelheid te verlagen en meer compensatie voor verloren natuur te beloven, corrigeerde ze een eerder besluit dat door de Raad van State was vernietigd.
Teleurstelling en onbegrip
In de gemeenteraad van Utrecht overheerst onbegrip en teleurstelling over het doorzetten van de verbreding van de snelweg aan de oostkant van de stad. GroenLinks, D66, PvdA, ChristenUnie, Partij voor de Dieren, SP en Student & Starter willen dat het college die emoties overbrengt aan de minister. Ook dragen ze het stadsbestuur op om bewoners en organisaties te helpen wanneer die zich verzetten tegen het besluit. Vorig jaar gaf wethouder Kees Diepeveen al eens aan dat dat voor de gemeente de enige manier is om de plannen van de minister tegen te werken.
De gemeente kan - net als de provincie Utrecht, die ook tegen de verbreding is - zelf niet in beroep gaan tegen het Tracébesluit. Dat komt doordat het project deel uitmaakt van de zogenoemde Crisis- en Herstelwet. Dat de Raad van State een eerder besluit ongeldig verklaarde was het gevolg van een beroep door actiegroepen uit Utrecht en omgeving. Daarom moet het college volgens de motie actiegroepen en belangenorganisaties juridische en technische kennis aanbieden.
Investeren in ov en fiets
Volgens de raadsleden kan het verkeersprobleem aan de oostkant van Utrecht beter aangepakt worden door te investeren in openbaar vervoer en een regionaal fietsnetwerk. Ze zien mogelijkheden om de doorstroming van de A27 te verbeteren zonder de tunnelbak bij landgoed Amelisweerd te verbreden. Voor die verbreding zouden eeuwenoude bomen moeten worden gekapt.
Verder wijzen de raadsleden op de nieuwe stikstofwet, waarin een meerderheid van de Tweede Kamer voorrang wil geven aan woningbouw boven het uitbreiden van snelwegen. Bovendien verwachten de raadsleden dat meer thuiswerken minder woon-werkverkeer geeft, waardoor er vraagtekens gezet kunnen worden bij de kosten voor extra asfalt.
Reageren op dit bericht? Mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.
Nieuwsoverzicht uit de Domstad

Horeca en kroeggangers tevreden over caféproef: 'Het was bijna een emotioneel moment'
Koninklijke Horeca Nederland is tevreden over de caféproef in vijf Utrechtse kroegen en ...

Kunstenaars brengen eerbetoon aan Utrechtse galeriehouder Henk Logman
Henk Logman draaide nog niet heel lang mee in de Utrechtse kunstwereld, maar runde sinds twee j...

Franks designdroom komt uit: zijn kampeerbusje wint een prestigieuze prijs
"Dit is dé prijs die je wilt winnen als je als industrieel ontwerper aan de opleidi...

Seksspeeltjes, hospiteren en eenzaamheid: dé studentenpodcast komt uit Utrecht
In het kantoor van scholieren.com wachten de Utrechtse studenten Dienke Mulder (21, psychologie...

Kampong verliest bij doven van de lichten meer dan alleen punten tegen Bloemendaal
Het is de hockeymannen van Kampong niet gelukt om de topper tegen Bloemendaal winnend af te slu...
- advertentie -
- advertentie -
- advertentie -

Laatste dag voor kroegenexperiment Utrecht, casino Eemnes één dag open
Nog één dag mogen vijf cafés in Utrecht gasten ontvangen. Het vierdaagse F...