Hou je wel 1,5 meter afstand? Op perron 5 van Utrecht CS wordt dat automatisch bekeken

© RTV Utrecht / Niels Drost
UTRECHT - Op perron 5 van Utrecht Centraal wordt automatisch gescand naar hotspots waar treinreizigers zich moeilijk aan de anderhalve meter afstand kunnen houden. Dat gebeurt met een netwerk van sensoren. Die hangen er al anderhalf jaar, maar eerder onderzochten ze alleen drukte en welke routes mensen door het station namen.
De Technische Universiteit Eindhoven zit achter de metingen. Cas Pouw van de universiteit benadrukt dat het meten alleen anoniem gebeurt. "We zien niet wie die mensen zijn." De personen worden vastgelegd als rode stipjes. Het gaat dus echt om het monitoren van reizigers en niet of mensen bijvoorbeeld een mondkapje dragen."
De onderzoekers kijken vooral naar de "loopstromen", hoe mensen zich door het station bewegen. Pouwe: "Bij grote drukte is het moeilijker om afstand te houden. Maar de vraag is welke 'drukte' maakt het moeilijker om afstand te bewaren."
Ook voor ProRail zijn de gegevens van belang. Zij kunnen de data gebruiken om drukke plekken aan te pakken en het ontwerp van stations te verbeteren. Dat is al gebeurd: er zijn stickers op de grond geplakt, bankjes weggehaald en trappen afgezet waar veel mensen langslopen.
Frank van Schadewijk, data-analist bij ProRail, zegt dat ze met de sensoren direct kunnen zien of ingrepen zin hebben gehad. "Op perron 5 zetten we ook crowdcontrol-medewerkers in, zodat we reizigers goed kunnen spreiden over het perron en ze niet samenklonteren."
De onderzoekers liepen wel tegen een probleem aan: want hoe zie je of mensen gezinsleden zijn en dus binnen anderhalve meter van elkaar mogen staan? Pouw en zijn collega's kwamen tot een nieuw algoritme. "We hebben daarvoor gekeken naar mensen die tegelijkertijd het perron betreden, daarna samen een wachtpositie opzoeken en vervolgens op dezelfde plek de trein in gaan. Die mensen hebben we uit de data kunnen filteren."