Tram Utrecht-Nieuwegein rijdt volgend jaar pas, IJsselstein nog langer aangewezen op bussen

© RTV Utrecht / Timo Anceaux
Provincie Utrecht - De uitgelopen werkzaamheden aan de trambaan van Utrecht naar Nieuwegein en IJsselstein gaan de provincie tenminste 6,3 miljoen euro kosten. Dat schrijft het provinciebestuur in een brief aan Provinciale Staten. In de brief staat dat de tram naar Nieuwegein-Zuid uiterlijk eind januari weer moet rijden. Reizigers van en naar IJsselstein moeten meer geduld hebben: het zal waarschijnlijk nog tot februari duren tot de tram ook daar weer kan rijden.
Eind december 2016 werd besloten de tramlijn van het Utrecht Jaarbeursplein naar Nieuwegein-Zuid en IJsselstein-Zuid, de zogenoemde SUNIJ-lijn, op de schop te gooien. De trambaan moest geschikt gemaakt worden voor nieuwe lagevloer-trams en tegelijkertijd zou er groot onderhoud plaatsvinden.
De trams hadden in september al weer moeten gaan rijden, maar het project kende verschillende tegenslagen. Zo liep een levering van materieel uit Spanje vertraging op vanwege corona, bleken de kosten veel hoger te zijn dan geschat en werd geblunderd met de vergunningsaanvraag voor werkzaamheden.

Voorlopig met de bus

De provincie rekent nu op eind januari voor de tramlijn naar Nieuwegein. Die datum is volgens de provincie haalbaar als er zich nu geen andere problemen voordoen. Als alles meezit, zou de tram iets eerder kunnen rijden. IJsselstein kan niet tegelijk met Nieuwegein van start gaan, omdat daar nog problemen zijn bij het verstevigen van een damwand. Daarom zal dit traject waarschijnlijk pas in februari weer opengaan voor reizigers.
Voor reizigers van en naar Nieuwegein en IJsselstein betekent het dat ze voorlopig aangewezen zijn op vervangend busvervoer. De provincie onderzoekt samen met vervoer U-OV of reizigers gecompenseerd kunnen worden voor de vertraging. Er wordt bijvoorbeeld gedacht aan een periode gratis reizen.

6,3 miljoen

Door alle vertragingen zijn de kosten van het project flink opgelopen. Het gaat dan bijvoorbeeld om de kosten voor de inzet van bussen, de extra inzet van personeel en de kosten die gemaakt worden om reizigers op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen. Alles bij elkaar gaat het volgens de provincie om zo'n 6,3 miljoen euro extra. In dat bedrag is nog niet een eventuele compensatie voor reizigers meegerekend.