Nieuwe vloeistof tegen gladde sporen (maar nog niet in Utrecht)

© Pixabay
UTRECHT - Het is een jaarlijks terugkerend probleem in de herfst: gladheid op het spoor, onder meer door afgevallen bladeren. De Nederlandse Spoorwegen en ProRail denken een betere manier te hebben gevonden om er iets tegen te doen.
Met een nieuwe vloeistof wordt niet alleen gladheid bestreden, ook geluidsoverlast wordt ermee verminderd en slijtage aan zowel wielen als rails. Het gaat om een proef op trajecten in het zuiden en oosten van het land. De vloeistof wordt door 58 Sprinters van het type Flirt over het spoornet verspreid. Het systeem heet Wiel Rail Conditionering (WRC).
"Bij een eerdere test met de vloeistof op regionale lijnen hadden de treinen inderdaad minder last van slippen als ze optrekken en remmen", aldus een NS-woordvoerder. "We willen nu weten of het ook op grote schaal werkt op het hoofdrailnet, waar goederentreinen, intercity's en hogesnelheidstreinen rijden."
Als de proef succesvol is, dan wordt gekeken of WRC landelijk kan worden gebruikt. "We gaan het dan ook onder andere types Sprinters installeren. Niet onder Intercity's, want die rijden te hard. De vloeistof waait dan weg."
Bladeren die van de bomen vallen in combinatie met vocht kunnen ervoor zorgen dat de sporen glad worden. Het gevolg is dat machinisten langzamer moeten optrekken en rustiger moeten remmen, wat vertraging op kan leveren. NS rijdt al een aantal jaren met geltreinen om herfsthinder voor reizigers te beperken. Een aantal van deze treinen gaat volgend jaar uit de roulatie. WRC wordt gezien als de beste opvolger van het zogenoemde Sandite-systeem. "WRC zorgt ervoor dat bladeren minder makkelijk op het spoor blijven liggen. Daarnaast belooft het meer grip op het spoor te geven in vochtige omstandigheden."