Utrecht wil verkeerslichten op kruising 't Goylaan definitief uitzetten

© Google Streetview
UTRECHT - Als het aan wethouder Lot van Hooijdonk ligt kunnen de verkeerslichten op de kruising van de 't Goylaan en de Linschotensingel worden uitgezet. Dat blijkt uit een brief die de Utrechtse wethouder aan de gemeenteraad heeft geschreven. Eerder dit jaar deed ze een proef, waarbij de lichten werden gedoofd. Van Hooijdonk (GroenLinks) schrijft nu dat de resultaten van die proef positief zijn.
De kruising is een onderdeel van de zogenoemde stadsboulevard. De 't Goylaan was vroeger deels een vierbaansweg. Om de groei van het autoverkeer af te remmen wil dit college minder ruimte voor auto's, en meer ruimte voor voetganger en fiets. De 't Goylaan werd verbouwd tot een tweebaansweg, met daarnaast brede fietspaden en voetpaden.
De verbouwing heeft tot veel kritiek geleid. De doorstroming van de weg laat te wensen over, er staan veel vaker en veel langere files, zo is het commentaar. Daarnaast zijn de stoplichten op de kruising van de Constant Erzeijstraat verdwenen. Daarvoor in de plaats kwam er een zogenoemde voorrangsrotonde of ovonde. Die kruising leidt geregeld tot ongelukken. Deze zomer begint een renovatie van de ovonde, die 1,2 miljoen euro kost. Hij moet veiliger worden.

Doorstroming bevorderen

Nu wil Van Hooijdonk ook van de stoplichten bij de Linschotensingel af. Volgens haar bevordert dat de doorstroming, schrijft ze in haar brief aan de raad. De kruising kan al het verkeer verwerken zonder hulp van de huidige verkeerslichten. Ze schrijft over de proef: "Filevorming tot op het voorrangsplein is veel minder waargenomen. Op de afritten Waterlinieweg stond minder file. De doofproef is gunstig voor de rijtijden van het busvervoer op het tracé".
Wel zegt de wethouder dat de kruising opnieuw heringericht moet worden. "Omdat de kruising nu te ruim is vormgegeven waardoor overstekend langzaam verkeer conflicteert met afbuigend autoverkeer. Zonder aanpassingen geeft dit onveilige situaties." Wat de kosten zijn voor de aanpassing, staat niet in de brief. Wel schrijft ze dat wellicht een doseerlicht nodig blijft, tijdens de spits. Aangezien de aanpassing opnieuw geld gaat kosten is het aannemelijk dat eerst de gemeenteraad nog gaat praten over de situatie.
De SP in Utrecht verbaasde zich er tijdens de proef, in januari van dit jaar, over dat toen de verkeerslichten uitgezet werden, er verkeersregelaars verschenen op de kruising. Wethouder Van Hooijdonk liet daarop weten dat de verkeersregelaars alleen nodig waren voor de proef. In de brief komt de wethouder niet terug op de kwestie van de verkeersregelaars.