Aanleg westelijke rondweg Amersfoort op losse schroeven, nog steeds geen aannemer gevonden

AMERSFOORT - Amersfoort is er nog niet in geslaagd om een aannemer te vinden die de geplande westelijke rondweg voor het afgesproken bedrag van 68,3 miljoen euro wil aanleggen. Daarom wordt de aanbestedingsperiode met zeker een half jaar verlengd. Het is op dit moment niet zeker of het project in de huidige omvang door kan gaan.
De vier aannemers die in beeld zijn gaven twee weken geleden al aan dat Amersfoort te weinig betaalt voor het omvangrijke project. Daarop ging de gemeente en ProRail als opdrachtgevers in overleg met de aannemers om te kijken hoe het project met enkele aanpassingen alsnog binnen het budget gerealiseerd kan worden. Dat blijkt heel lastig te zijn.
De termijn van de aanbestedingsprocedure wordt daarom tot zeker eind van dit jaar verlengd. In die tijd kan de gemeente analyseren waarom aannemers uitkomen op een veel hoger bedrag. Ook wordt bekeken of de aanbesteding in verschillende stappen kan worden gedaan. Daarnaast wordt gesproken met ProRail, de provincie en het Rijk over extra financieringsmiddelen.
Dit is niet de gewenste uitkomst van de aanbesteding
Hans Buijtelaar - wethouder

Onzekerheid

De vertraging zorgt voor veel onzekerheid. Ook voor verantwoordelijk wethouder Hans Buijtelaar is het een teleurstelling. "Dit is niet de gewenste uitkomst van de aanbesteding. Het is een complex project waar veel kanten aan zitten." Het risico is aanwezig dat de aanbesteding in de huidige vorm, of gefaseerd, vanwege financiële beperkingen niet slaagt. Dit kan leiden tot een nieuwe aanbesteding met een gewijzigde opdracht voor de aannemers. In dat geval zal een nieuw besluit van de gemeenteraad nodig zijn.
Bekijk hieronder het interview met verantwoordelijk wethouder Buijtelaar. De tekst gaat verder onder de video:
Meer geld opzij zetten voor de rondweg door de gemeente zelf lijkt ondenkbaar. In het coalitieakkoord hebben D66, VVD, GroenLinks en de ChristenUnie afgesproken dat de weg er komt, maar alleen als dit lukt binnen het afgesproken budget. GroenLinks had altijd moeite met het project. "We staan niet te juichen over die weg maar het kostenplaatje was voor ons een hele belangrijke voorwaarde", zei fractievoorzitter Dillian Hos in 2018.
Mogelijk wil de provincie Utrecht financieel bijspringen als verstrekker van het grootste deel van het budget, waarvan nu al 24,75 miljoen is uitgegeven. Ook ProRail zal een rol spelen. Het spoorbedrijf wil af van de spoorwegovergangen in Nederland. De spoorwegovergang op de Barchman Wuytierslaan zou plaats moeten maken voor een tunnel onder het spoor. Eind vorig jaar overleed een fietser op deze overgang na een aanrijding met een trein.

Discussie

Over de geplande weg die door de gemeente de Westelijke Ontsluiting wordt genoemd is al jaren discussie. De gemeenteraad stemde in 2016 in met de komst van de 2,5 kilometer lange nieuwe rondweg, een ontsluitingsroute tussen de Stichtse Rotonde en de Amsterdamseweg/Birkstraat. De weg, die deels over de bestaande weg voert, moet volgens de gemeente een einde maken aan de spoorwegovergang en de groeiende stad veilig en bereikbaar houden. Tegenstanders vinden dat de weg onnodig is, omdat er volgens hen geen sprake zou zijn van de door de gemeente verwachte verkeerstoename.
Ook vreesden natuurbeschermers voor het leefgebied van de dassen in de buurt van het tracé en was er veel kritiek op de naar schatting 3500 bomen die gekapt moeten worden voor de aanleg. De gemeente compenseert dit gemis overigens door op andere locaties even zoveel bomen te planten. De meest recente kritiek komt van architect Syb van Breda uit Leiden die zijn pijlen richt op een fietsbrug "met gevaarlijk steile hellingen" die over het spoor moet komen. Hij stelt een onderdoorgang voor die volgens zijn berekening 1,2 miljoen euro goedkoper zou zijn.
Bekijk hieronder hoe de westelijke rondweg al jaren voor discussies zorgt:

Verbazing

Politieke partijen reageren verbaasd over de nieuwe ontwikkeling. "Hoe kan het dat aannemers zeggen: dit kan financieel niet uit, terwijl ProRail en de gemeente zeggen dat het wél uit kan?" vraagt fractievoorzitter Dillian Hos van coalitiepartij GroenLinks zich af. "De gemeenteraad heeft zelfs een second opinion laten doen naar de berekening van het college en het klopte. Wat is er aan de hand? Daar willen wij wel duidelijkheid over."
Extra geld hoeft het college niet te vragen, zegt Hos. "Wij hebben aan het besluit over de rondweg harde voorwaarden verbonden, namelijk dat het binnen het budget moet en dat als er gesneden wordt in de plannen, dat dat niet ten koste mag gaan van de fietsvoorzieningen en het groen. Dat zijn onze voorwaarden en die tellen nog steeds. Dus ik zeg: wethouder, ga maar je best doen met ProRail om te zorgen dat het wél kan binnen dat geld."
Ook het oppositiepartij CDA is kritisch en wil geen cent meer uitgeven aan de weg. "Vanaf het begin hebben wij verdeeld in dit plan gestaan", zegt CDA-raadslid Jan de van der Schueren. "De raad heeft destijds een besluit genomen en toen hebben wij gezegd: op drie punten gaan we geen concessies doen en dat zijn veiligheid, geld en groen. Wij passen er straks dan ook voor dat er een voorstel komt waarbij er zoveel onsjes minder zijn dat het niet meer veilig genoeg is en dat mensen de dupe worden van bijvoorbeeld geluidsoverlast. We passen er ook voor als het ten koste gaat van nog meer groen."
Komende donderdag praat de gemeenteraad verder over de problemen rondom de aanbesteding van het project.