10.000 Utrechtse banen op de tocht

De vergadering was met een klein gezelschap in de raadszaal.
De vergadering was met een klein gezelschap in de raadszaal. © Florian Pircher, Pixabay
UTRECHT - De Utrechtse gemeenteraad heeft gisteravond uren vergaderd over de gevolgen van de coronacrisis voor de stad Utrecht. Het college schetste daarbij een zwarte toekomst voor de stad. Daarnaast leidde het debat tot een waterval aan stokpaardjes van de diverse partijen. Onder druk wordt alles vloeibaar, is de gedachte, en zo hopen veel partijen hun wensen binnen te halen.
Het opheffen van parkeerplaatsen, een islamitische begraafplaats, het terugdringen van terrasverwarmers en vrij parkeren voor docenten: het kwam allemaal voorbij. Daar sprak nog een zeker optimisme uit, het slechte nieuws kreeg veel minder aandacht.

ZWARTE TOEKOMST

Wethouder Klaas Verschuure (D66) schetste een zwart scenario voor de nabije toekomst: "Er is een enorme economische crisis aanstaande. Utrecht wacht een economische krimp van acht procent met een langzaam herstel." Utrecht is een stad die erg internationaal is georiënteerd. Juist daarom heeft het extra veel last van deze mondiale crisis.
Verschuure: "Vijftig procent van de bedrijven vreest voor zijn voortbestaan en 10.000 banen staan op dit moment onder druk." De wethouder tekent daarbij aan dat de stad onvoldoende middelen heeft om alle problemen op te lossen, maar gelukkig springt de landelijke overheid bij, meent hij.

STOKPAARDJES

D66-fractievoorzitter Jony Ferket pleitte voor meer en grotere terrassen in de stad. Zo wil de partij ook tijdelijke buitenbarren met terras mogelijk maken op plekken waar genoeg ruimte is, zoals het braakliggende Werkspoorterrein. Het is tegen het zere been van veel partijen, zoals de Partij voor de Dieren. Fractievoorzitter Maarten van Heuven: "De stad wordt één grote buitenbar als het aan D66 ligt, en dat is een gevaar."
Ook Heleen de Boer (GroenLinks) is bang dat alle openbare ruimte straks een terras wordt, met als gevolg dat je nergens meer in de stad gewoon kan gaan zitten, zonder dat je een drankje moet afrekenen. De Boer: "Niet iedereen heeft het geld om steeds maar weer een drankje te kopen."
SP'er Tim Schipper denkt juist andersom: hij is bang dat veel kleine horeca niet kan profiteren van de versoepeling van het terrassenbeleid. Schipper: "Is D66 niet bang dat alleen de grote jongens uit de Utrechtse horeca gesponsord worden? Juist de kleintjes hebben vaak geen ruimte om uit te breiden."

VAKANTIESTRAAT

Een oud plan van GroenLinks is de 'leefstraat', een straat die in de zomer afgesloten wordt voor al het autoverkeer en waarbij alle parkeerplaatsen worden opgeheven. Dan ontstaat er ruimte om te barbecueën en voor kinderen om te spelen. De leefstraten zorgden de afgelopen jaren voor veel verzet en het initiatief leek een langzame dood te sterven. Maar Heleen de Boer stofte het plan nog maar eens af, alleen heten ze nu vakantiestraten. Wethouder Van Hooijdonk omarmt het idee van de vakantiestraten, maar gaf wel aan dat ze veilig moeten zijn. En daarom vermoedt zij dat de vakantiestraat een '2020 special' moet gaan worden.
Student & Starter ging nog een stap verder dan alleen een afgesloten straat in de zomer. De partij wil ook autoloze zondagen. Jeffrey Koppelaar nuanceert het wel direct: "Autoloze zondagen is een eng woord, en we willen ook niet al het autoverkeer verbieden."
Ook DENK weet een handig bruggetje te slaan tussen corona en een van hun stokpaardjes. De partij wil dolgraag een islamitische begraafplaats waar eeuwige grafrust heerst. Daarom wil de partij met spoed een islamitische begraafplaats in Utrecht. Ze hebben er ook al een plek voor: de Hamlaan in Vleuten. Er waren lang plannen om daar een openbare begraafplaats aan te leggen. Maar vanwege weerstand van de omgeving en afnemende vraag naar graven, zag de gemeente daar in 2017 van af.

GELE BORDEN

Kritiek is er ook op het collegebeleid. "Foei," riep Dimitri Gilissen. Hij vindt dat het plan van het college voor de horeca veel te laat is gekomen. De oppositieleider kreeg bijval uit onverwachte hoek: collegepartij ChristenUnie vindt ook dat het college te weinig doorpakt. Jony Ferket heeft ook kritiek, maar dan met name op de gele borden. Ze wil dat de gemeente duidelijker is. "Een geel bord neerzetten met daarop wat niet mag, is niet voldoende." Daarnaast heeft ze heel veel moeite met de inhoud van de noodverordening. Die is zo complex dat een gewone burger daar geen wijs uit wordt, stelt zij.
De VVD heeft ook zo zijn zorgen. Dimitri Gilissen vraagt aan de burgemeester of alle maatregelen van tijdelijke aard zijn. Dus alle aanpassingen die nu worden voorgesteld, moeten na de coronacrisis weer teruggedraaid kunnen worden, vindt de VVD. De burgemeester omzeilt de vraag behendig door te zeggen dat dat wel geldt voor zijn portefeuille. Daarmee beantwoordt hij niet de vraag, want maatregelen van andere wethouders zouden dus wel permanent kunnen zijn.

GEEN VISIE

Kenneth de Boer kreeg de torn van de burgemeester over zich heen. De fractie-assistent van Stadsbelang zei dat er paniekvoetbal wordt gespeeld door het college. De Boer: "Een kapitein zonder doel en zonder visie." Van Zanen kwam er een paar keer op terug en sneerde dat er wel degelijk een visie achter het beleid zit.
Wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) geeft aan dat er meer ruimte gecreëerd moet worden in de openbare ruimte. Daarbij houdt ze een aantal prioriteiten aan. Voorop staat de voetganger, dan de fietser, vervolgens het OV. En achteraan komt de auto. Om die ruimte te creëren, zinspeelt de wethouder erop om met spoed de Vismarkt fietsvrij te maken. Dat gebied vanaf 't Wed is nu voor fietsers afgesloten in het weekend. Maar dat bleek niet te handhaven. En dus leek die maatregel teruggedraaid te worden. Maar nu ziet de wethouder haar kans schoon om de fiets definitief uit dit deel van het centrum te weren.
Grappig werd het debat toen Jan Wijmenga van de ChristenUnie aangaf dat er meer ruimte zou moeten komen voor de fiets en voetganger en minder voor de auto. David Bosch (PVV) vroeg Wijmenga vervolgens of hij dan zijn eigen auto in Nieuwegein ging parkeren of op Marktplaats zou zetten. Wijmenga: "Ik heb ook een abonnement op een deelauto, misschien moet ik die wat vaker gaan gebruiken, en dan kan de auto er inderdaad uit. Maar daar ga ik niet alleen over, want mijn vrouw gebruikt de auto ook."