Wayne Tessels was aangewezen op de weilanden van IJsselstein

LOPIK - Waar wielrenners in het dieptepunt van de coronatijd nog wel hun rondes konden rijden en voetballers thuis een balletje hoog konden houden, was motorcoureur Wayne Tessels aangewezen op een weilandje van een vriend in IJsselstein. Daar draaide hij zo nu en dan wat rondjes om het gevoel met de motor niet helemaal kwijt te raken.
De enige meters die Tessels reed in 2020 waren bij een test in Spanje
De enige meters die Tessels reed in 2020 waren bij een test in Spanje © Dutch Motorsport Media
"De circuits zaten dicht en mijn motor staat nog bij mijn team in Frankrijk", vertelt Tessels vanuit zijn woonplaats in Lopik. "Gelukkig mocht ik van een vriend af en toe wat door zijn weiland crossen. Op een crossmotor natuurlijk, niet op een echte racemotor. Dat lijkt in de verste verte niet op elkaar, maar het was beter dan helemaal niets doen." Slechts een keer had hij de mogelijkheid om op asfalt de gashendel flink open te draaien. Dankzij een circuiteigenaar. "Het was een beetje een grijs gebied. Ik heb nog twee andere racemotoren thuis staan en hij wilde zijn baan voor mij en twee andere coureurs opengooien. Dat hebben we toen gedaan. Dat was leuk, maar voelt toch raar."
Ik heb me kunnen beheersen op de snelweg
Wayne Tessels
Tessels komt uit in het FIM EWC Endurance World Championship met het Franse team Honda RAC 41 Chromeburner. In de tussenstand van het WK staat hij met zijn team 9e met 30 punten, na een 9e plaats op Paul Ricard en een 6e plaats in Sepang. Vlak voor de start van de tweede seizoenshelft brak echter de hel los. "Ik heb dit jaar nog geen meter gereden. Of dat dit seizoen nog gaat gebeuren is hoogste onzeker. Niemand weet wat de bedoeling is. In ieder land zijn de maatregelen weer anders en de versoepelingen vinden ook niet gelijktijdig plaats. Er staan nog twee wedstrijden op het programma in Frankrijk en één in Japan. Of dat door gaat weet niemand."

LE MANS

De eerste wedstrijd is de 24-uur van Le Mans eind augustus. "Die wedstrijd staat behoorlijk op losse schroeven. Natuurlijk kun je ervoor kiezen om te racen zonder publiek, maar je kan je afvragen of dat financieel haalbaar is voor de organisatie", legt Tessels uit. "Je moet nagaan. Er komt daar normaal 120.000 man publiek die per persoon ongeveer 400 euro uitgeven in dat weekend. Dan heb je het over 48 miljoen euro die de organisatie misloopt. Er moet goed overleg plaatsvinden over wat de beste oplossing is. Ik zou het heel goed begrijpen als de hele kalender gewoon een jaar wordt verplaatst."
Wayne Tessels op Paul Ricard in 2019
Wayne Tessels op Paul Ricard in 2019 © HBG Pictures

TROUWE SPONSOREN

Dat zou betekenen dat sponsoren een jaar voor niks hebben betaald. Ook daar moet volgens Tessels naar gekeken worden. "Ik heb een paar hele trouwe persoonlijke sponsoren. Die zorgen ervoor dat ik geen kosten maak aan een seizoen. Verder hoef ik richting mijn team geen geld mee te nemen. Dus ik hoef me voor mezelf geen zorgen te maken, ik hou mijn hoofd wel boven water. Mochten we niet gaan racen moeten we voor de sponsoren ook wat bedenken. Ze zijn belangrijk voor ons, dus je moet ze ook goed behandelen. Het zou helemaal geen gek idee zijn om de deals dan gewoon een jaar door te schuiven. Een paar sponsoren komen uit de evenementen-branche. Die hebben het al zwaar genoeg nu."
Niemand weet wat er gaat gebeuren
Wayne Tessels
Tessels hoopt wel dat er snel weer geracet kan worden. Het kriebelt enorm bij de 26-jarige snelheidsduivel. "Ik heb tegenwoordig mijn motorrijbewijs dus ik had de gashendel op snelweg kunnen opendraaien", lacht Tessels, "maar ik heb me beheerst. Het circuit van Assen is weer open en de bond is hard bezig om ervoor te zorgen dat we daar kunnen gaan trainen. Dat zie ik als een luxe."