Amsterdamsestraatweg drie keer hoog in ranglijst verkeersongelukken Utrecht

De kruising van de Amsterdamsestraatweg met de Marnixlaan / St.-Josephlaan.
De kruising van de Amsterdamsestraatweg met de Marnixlaan / St.-Josephlaan. © ANP
UTRECHT - De verkeersveiligheid op de Amsterdamsestraatweg baart Utrecht het meest zorgen. Dat blijkt uit een rapport waarin de gemeente de ongevalscijfers van de laatste jaren op een rij heeft gezet. De veelbesproken ovonde op 't Goylaan komt in de halfjaarlijkse voortgangsrapportage nu ook nadrukkelijk in beeld als gevaarlijke straat.
In een top-15 van gevaarlijke plekken die Utrecht heeft opgesteld komt de Amsterdamsestraatweg drie keer voor. Bovenaan staat de Tweede Daalsebuurt, waar veel zijstraatjes uitkomen op de doorgaande straatweg, een belangrijke in- en uitgang van de stad. Daar zijn de afgelopen drie jaar dertig ongelukken gebeurd, waarbij zeven keer mensen gewond raakten. Verderop in de ranglijst staan de kruising met de Marnixlaan en de St.-Josephlaan (achttien ongelukken, vijf keer met gewonden) en Pijlsweerd-Zuid aan het begin van de Amsterdamsestraatweg (twaalf ongelukken, twee keer met gewonden).

STADSBOULEVARD

De kruising van de 't Goylaan met de Constant Erzeijstraat en de Hooft Graaflandstraat is op plaats vijf een nieuwkomer in de top-15. De 't Goylaan is omgebouwd tot een zogenoemde stadsboulevard en de kruising is ingericht als 'ovonde', een kleine rotonde met afwijkende voorrangsregels. Niet alleen staat het verkeer er 's ochtends en 's avonds vaak muurvast, ook gebeuren er beduidend vaker ongelukken. Van 2017 tot en met 2019 telde de gemeente vijftien verkeersongevallen, waarvan vier met lichamelijk letsel.
Verkeerswethouder Lot van Hooijdonk heeft aangekondigd dat de 't Goylaan voor 1,2 miljoen euro opnieuw op de schop gaat. Eerder deze week werd duidelijk dat omwonenden en gemeenteraadsleden er nog niet van overtuigd zijn dat de maatregelen effect zullen hebben. Vorig jaar werd de ovonde bij een peiling door RTV Utrecht al het vaakst genoemd als gevaarlijke verkeerssituatie in de provincie Utrecht.
(De top-15 die de gemeente Utrecht opstelde met cijfers van 2017 tot en met 2019. De sterretjes (*) geven aan dat een locatie nieuw is in de top.)
Utrecht heeft de top-15 overigens gerangschikt door ongelukken met letsel zwaarder te tellen. Een ongeluk waarbij ook gewonden vielen telt dubbel, waardoor locaties waar dat gebeurde een hogere 'score' krijgen. Ook worden ongevallen die in een straal van 25 meter gebeuren bij elkaar opgeteld. Door die methode meet de gemeente naar eigen zeggen niet welke kruispunten het gevaarlijkst zijn, maar in welke omgeving het verkeer onveilig is.

SLACHTOFFERS

Het totaal aantal verkeersongelukken en -slachtoffers in de stad daalt licht en dat gaat tegen de landelijk stijgende trend in. Vorig jaar vielen er volgens cijfers die de politie bijhoudt in Utrecht vijf doden en 414 gewonden bij 1742 ongevallen. Kanttekening daarbij is dat het aantal mensen dat in het Utrechtse verkeer omkomt al jaren rond de vijf (beter gezegd: tussen drie en zeven) schommelt.
Kwetsbaar in het verkeer blijken vooral weggebruikers van 16 tot 22 jaar oud: naar leeftijd gemeten 27 procent van de slachtoffers. Volgens de rapportage hebben jongeren minder ervaring in het verkeer en nemen ze gemiddeld vaker een risico, bijvoorbeeld wanneer ze door rood licht rijden of onderweg afgeleid raken.
(Het artikel gaat verder onder de tabel.)
Van alle verkeersslachtoffers in Utrecht reed overigens liefst 28 procent op de fiets. Een rangschikking op vervoermiddel:

CIJFERS

Utrecht houdt de verkeerscijfers nauwlettend bij om het verkeer in de stad veiliger te kunnen maken. Behalve de registratie door de politie wil de gemeente ook weten hoeveel slachtoffers er bij de ambulancedienst en de spoedeisende hulp van ziekenhuizen binnenkomen. Zo werden liefst 1.075 verkeersslachtoffers in kaart gebracht, van wie er veel nog niet in de politiecijfers stonden.
Ook een app waarmee mensen mobiel verkeersschade kunnen melden moet de gemeente meer inzicht geven. Verder bestuderen ambtenaren ongelukken die in sociale media worden gemeld, om er sneller op te kunnen reageren.
De hele voortgangsrapportage verkeersveiligheid (pdf) van de gemeente Utrecht is online te lezen.