Centraal Museum opent tentoonstelling over seks, fetisjisme en taboes

© RTV Utrecht
UTRECHT - Het Centraal Museum in Utrecht opent zaterdag haar nieuwe tentoonstelling 'De tranen van Eros'. De tentoonstelling staat in het teken van Utrechts kunstenaar Joop Moesman, surrealisme en seksualiteit.
De tranen van Eros toont 250 werken waarin thema's als seks, fetisjisme, gender en taboes de rode draad vormen. Een centrale rol is weggelegd voor Nederlands enige erkende surrealist Joop Moesman, wiens kunstwerken het overgrote deel van de expositie vormen. De tentoonstelling is onderdeel van 'MoesMánia 2020', dat van 14 tot en met 29 februari in Utrecht plaatsvindt om het werk van Moesman te eren.

'MOOIE BILLEN'

Ook burgemeester Jan van Zanen doet een duit in het zakje, door aanstaande zaterdag 'Het Gerucht' van Joop Moesman in de grote trouwzaal van het stadhuis op te hangen. Gerhard ter Pelkwijk, voorganger van Van Zanen, haalde het werk waarin een vrouw met haar billen bloot door Utrecht fietst daar in 1947 juist weg omdat het aan zou zetten tot zedenverwildering. "Volgens mij valt dat wel mee, want in deze tijd kan dat best. En het zijn hele mooie billen kan ik u zeggen", aldus Van Zanen.
De tentoonstelling past daarmee in een tijd dat culturele instellingen zich nadrukkelijk bezighouden met wat er wel en niet getoond kan worden. Zo haalde de Utrechtse stadsschouwburg vorige maand een werk dat gebaseerd was op dat van Moesman weg, omdat scholieren daar aanstoot aan zouden kunnen nemen. Een expliciet schilderij met vrouwelijk naakt bleef overigens wel hangen.

OPHEF

Ook na de uitzending van het programma Buitenhof afgelopen zondag ontstond korte tijd ophef op sociale media, toen de directeur van het Van Gogh Museum stelde dat de huidige discussie over vrouwelijk naakt bijdraagt aan de overweging om bepaalde werken aan te kopen.
Het Centraal Museum zegt deze tentoonstelling in ieder geval niet te kunnen maken zonder bloot te tonen. "Het is een van onze grote kunstenaars uit Utrecht, dus natuurlijk laten wij dit zien", vertelt artistiek directeur Bart Rutten.
#METOO
Volgens het museum zijn de kunstwerken juist nu relevant, omdat zijn perspectief het "toonbeeld is van de mannelijke blik". Net als andere mannelijke surrealisten verbeeldde Moesman zijn verlangens en dromen door het vrouwelijk lichaam te seksualiseren. Dat deed hij soms op sadistische wijze, waardoor zijn werk volgens het museum past in de polariserende discussies rond #MeToo.
Daarnaast wordt ook het werk van vrouwelijke surrealisten en genderneutrale kunstenaars getoond, die "expliciet verwijzen naar hun eigen seksualiteit" en de "traditionele man-vrouwrollen tarten", aldus directeur Bart Rutten.
Centraal Museum opent tentoonstelling over seks, fetisjisme en taboes