Dit ga je merken van de grote verkeersprojecten in 2020

© Google Maps (Bewerking: RTV Utrecht)
UTRECHT - Utrecht groeit hard. Om de regio bereikbaar te houden staan het komende decennium heel veel ingrijpende verkeersprojecten op stapel. Wat kunnen we dit jaar verwachten?

AMERSFOORT

Over het verkeer in het westen van Amersfoort is de afgelopen jaren veel te doen geweest. Doorgaand verkeer in dit deel van de stad rijdt nu door een woonwijk en over een gelijkvloerse spoorwegkruising. Om de leefbaarheid en de doorstroming te verbeteren realiseert de gemeente de Westelijke Ontsluiting. Hierdoor gaat het verkeer straks niet meer door de woonwijk, maar om de Beroemde Vrouwenbuurt heen en onder het spoor door. Zo blijft de bereikbaarheid gegarandeerd en wordt het schoner, stiller en veiliger, verwacht de gemeente.
Medio 2021 starten de werkzaamheden, maar er is afgelopen maandag al begonnen met de voorbereidingen, zoals de verlegging van kabels en leidingen in en rondom het projectgebied van de Westelijke Ontsluiting. De werkzaamheden duren een jaar en vinden plaats in een aantal fases. In deze periode kunnen wegen en fietspaden incidenteel worden afgesloten. Verkeer wordt dan met borden omgeleid. De woningen, bedrijven en omgeving blijven bereikbaar.
STATION DRIEBERGEN-ZEIST
De facelift van het stationsgebied is bijna klaar. De afgelopen maanden zijn de monumentale en de nieuwe perronkappen geplaatst, is de nieuwe fietsbrug op zijn plek gelegd en zijn de eerste bomen zijn geplant. Medio februari gaat de fietsenstalling open.
Vanaf 22 februari rijden er geen treinen, onder meer om de realisatie van vier sporen mogelijk te maken. Op 2 maart is het nieuwe stationsgebied klaar. Ook het fietspad onder het spoor door en de verbinding tussen zuid en noord gaan dan open. Tot die tijd worden fietsers komend vanuit Odijk richting Zeist omgeleid via de fietsoversteek ter hoogte van de Hoofdstraat 26 en de fiets onderdoorgang. De werkzaamheden zijn te volgen via een livestream.

RING UTRECHT

Op de Ring Utrecht (A12/A27) is sprake van files, geluidoverlast en verslechtering van de luchtkwaliteit. Na veel gesteggel over de stikstofregels en het opofferen van natuur wil het kabinet de plannen om de snelwegen te verbreden toch doorzetten.
De voorbereidende werkzaamheden en onderzoeken in het projectgebied zijn al gaande. Eind 2020 zouden de bouwwerkzaamheden moeten starten, maar eerst moet er nieuw plan worden opgesteld omdat het Tracébesluit afgelopen zomer door de Raad van State werd vernietigd. Als het aan het kabinet ligt, is het project in 2027 klaar.
Naast extra rijstroken worden drukke, kruisende verkeersstromen gescheiden. De maatregelen moeten ook zorgen voor minder verkeer op andere wegen in en om Utrecht. De leefbaarheid moet worden verbeterd door stiller asfalt te gebruiken en door extra, hogere of langere geluidschermen te plaatsen. Er worden voor het project veel bomen gekapt, maar de belofte is dat er natuur voor terugkomt. Over de A27 bij Amelisweerd komt een groene overkapping die de verbinding tussen stad en landgoed moet verbeteren: de zogenoemde Groene Verbinding. Er komen verder vier nieuwe ecopassages. De huidige ecopassages blijven bestaan en worden waar mogelijk verbeterd.

NOORDELIJKE RANDWEG UTRECHT

De Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) ligt langs Overvecht. De gemeente wil hier de doorstroming verbeteren. Nu staan er vaak files en klagen omwonenden over overlast. De NRU behoudt twee rijstroken in beide richtingen. Het verkeer gaat straks vanaf de Franciscusdreef, Einsteindreef en de Darwindreef via een rotonde de NRU op en af. Het doorgaande verkeer rijdt onder die rotondes door (via een onderdoorgang) of er overheen (via een viaduct).
Maar er is meer: de verkeerslichten verdwijnen, er komt stil asfalt, de maximumsnelheid gaat van 70 naar 80/u en de aansluiting op de Moldaudreef verandert. De planning is dat dit jaar wordt begonnen met het verleggen van kabels en leidingen. De bouwwerkzaamheden starten pas in 2022.

UTRECHT

In de stad Utrecht staan dit jaar veel verkeers- en bouwprojecten op de planning. Het gaat onder meer om de herinrichting van de Voorstraat en Wittevrouwenstraat in hartje centrum, de aanpassing van het omstreden voorrangsplein op de 't Goylaan (mei- en zomervakantie), de aanleg van de busbaan in Dichterswijk (reeds gestart) en de herinrichting van de Oudwijkerdwarsstraat. De werkzaamheden bij de Catharijnesingel duren nog even, maar een rondje singel varen wordt wel mogelijk in 2020, de planning is september dit jaar.
Eind deze maand begint de gemeente Utrecht met de aanleg van een faunatunnel bij de Biltse Rading. Dieren aan de oostkant van de stad moeten hierdoor veilig over kunnen steken. De passage wordt aangelegd ter hoogte van Fort Voordorp. Tijdens de werkzaamheden blijft een rijbaan van de Biltse Rading open. Ook komt er een tijdelijk fietspad.
Bij station Utrecht Centraal krijgen we te maken met de metamorfose van het Smakkelaarsveld. Hier komen drie woongebouwen, horeca, kantoorruimte en een parkkelder. Trams en bussen rijden een stukje onder bebouwing door. De inrichting, met veel groen, is bedoeld als tegenhanger van de hectische omgeving. De overkluizing over de HOV-baan is dit jaar. De start van de bouw van de gebouwen is gepland in 2021. Eind 2022 is het Smakkelaarsveld, inclusief de aanleg van de Leidse Rijn gereed. Dat is het water vanaf de Catharijnesingel dat naar Lombok leidt.
© Lingotto

STADSBAANTUNNEL

De Stadsbaantunnel bij Leidsche Rijn krijgt extra brandwerende bekleding op de wanden en het tunneldak onder het spoor. Eind maart 2020 is er meer bekend over de planning na het doorlopen van de aanbesteding. Tijdens de werkzaamheden zal de Stadsbaantunnel enkele weken dicht gaan.
Bekijk hier een overzicht van alle projecten in de stad Utrecht.

SNELTRAM

De verouderde trams en de trambaan in Nieuwegein en IJsselstein worden dit jaar vervangen. In april worden twee tramhaltes in Nieuwegein en IJsselstein vernieuwd. Na een testfase vinden in de periode juni-augustus de werkzaamheden aan de tramlijn zelf plaats. Reizigers zijn dan aangewezen op de bus. Om de overlast voor omwonenden te beperken, wordt er zo min mogelijk 's nachts gewerkt. Vanaf eind 2020 moeten reizigers zonder overstappen per tram kunnen reizen van Nieuwegein/ IJsselstein naar P+R Science Park Utrecht.

BUNNIK

De voetgangers- en fietsbrug over de A12 bij station Bunnik wordt dit jaar verbreed en er komen op- en afritten waarover gefietst kan worden. Het bestemmingsplan moet nog worden aangepast. Ook moet er grond worden aangekocht. De uitvoering is gepland in 2020-2021.
Het aanbrengen van een spitsknip op de Achterdijk ten zuiden van de Marsdijk staat eind 2020 op stapel. Er moeten nog wel twee belangrijke dingen gebeuren, meldt de gemeente Bunnik. Het vaststellen van het ontheffingenbeleid: wie mag wel en wie niet tijdens de spits door de afsluiting en daarnaast moet de afsluiting zelf nog technisch en organisatorisch worden vormgegeven.

HOUTEN

Het verbeteren van het kruispunt van de Binnenweg met de N421 staat op de planning. De maatregelen moeten voorkomen dat verkeer illegaal de provinciale weg op gaat (en vice versa). De gemeente Houten voert deze werkzaamheden in 2020 uit.

RENSWOUDE

In het tweede en derde kwartaal van 2020 gaat de provincie Utrecht groot asfaltonderhoud uitvoeren aan de N224 in Renswoude, tussen Scherpenzeel en Veenendaal-De Klomp. Gelijktijdig wordt een aantal maatregelen gerealiseerd om de verkeersveiligheid en het fietsnetwerk te verbeteren.

VEENENDAAL

De werkzaamheden aan de JG Sandbrinkstraat en het Horecaplein in het Veenendaalse centrum duren tot begin maart. De opknapbeurt had in november klaar moeten zijn, maar door onder meer bodemverontreiniging en de vondst van een asbestleiding is er vertraging ontstaan. Op 16 januari wordt het werk hervat. De werkzaamheden zijn begin maart afgerond. Er is de komende weken één rijstrook open tussen het Raadhuisplein en de Tuinstraat om de parkeergarage van winkelpassage Corridor bereikbaar te houden.