Uithoflijn officieel van start: 'Mensen moeten nog leren om in het voorste tramstel te stappen'

© Annemarie de Wit / RTV Utrecht
UTRECHT - De nieuwe Uithoflijn is vanochtend voor het eerst volgens de nieuwe dienstregeling van start gegaan, nadat afgelopen zaterdag het publiek de trams al kon testen. De veelbesproken trams rijden tien keer per uur.
De allereerste tram vertrok vanochtend vanaf Utrecht Science Park rond 05.45 uur richting Utrecht Centraal. Op dat vroege tijdstip maakten slechts een paar mensen gebruik van de fonkelnieuwe tram. Wel kreeg de allereerste betalende reiziger een bos bloemen van de provincie.

'SARDIENTJESBUS'

Een kleine twee uur later was Tram 22, zoals de lijn officieel heet, op Utrecht Centraal al heel wat beter gevuld. Sommige reizigers kunnen nauwelijks geloven dat de tram nu daadwerkelijk rijdt en dat ze niet meer gebruiken hoeven te maken van 'sardientjesbus' lijn 12. "Als de drukte van lijn 12 voorbij is, dan zou dat fantastisch zijn", is dan ook de eerste reactie van een reiziger als hij de tram instapt.
Eerste passagiers Uithoflijn: "Als de drukte van lijn 12 voorbij is, dan zou dat fantastisch zijn"
Als de tram eenmaal rijdt, valt andere passagiers nog iets op. "Hij rijdt heel rustig, het is veel comfortabeler dan de bus," zegt een man die naar het UMC moet. Dat bevestigt ook de trambestuurder. "Deze tram is echt een hele vooruitgang," zegt hij. Met een half miljard euro behoort de tramlijn tot de duurste ter wereld, wat zorgt voor hooggespannen verwachtingen. "Maar ik denk dat we die verwachtingen kunnen waarmaken," zegt de bestuurder.
"Hij rijdt veel comfortabeler dan de bus"

ELKE ZES MINUTEN

Personeel van U-OV blijft de passagiers ondertussen op het perron welkom heten en deelt chocoladetrams uit. De tramlijn kan nu ongeveer 4300 passagiers per uur vervoeren, legt Quinten Passchier van U-OV uit. "We rijden nu om de zes minuten", zegt hij.
Daarmee kan de tramlijn 'slechts' driehonderd passagiers meer vervoeren dan buslijn 12. "Maar uiteindelijk kunnen de trams 7500 passagiers per uur aan." Vanaf volgend jaar september rijden er twaalf trams per uur. Naar verwachting wordt de frequentie in december 2020 dan opgeschroefd naar zestien trams per uur waarbij dan de maximale capaciteit wordt gehaald.
Dat betekent dat het ook vanochtend vroeg nu nog steeds druk is. Al ligt dat ook aan de reizigers zelf, ziet Passchier daar ter plaatse. "We rijden met twee tramstellen. Iedereen stapt in het achterste tramstel. Het voorste tramstel is nog bijna leeg, dat moeten mensen nog even leren." Ook dat bleek even later nog duidelijk, een reiziger stuurde een foto van een vrijwel leeg tramstel terwijl het volgens haar stampvol stond in het andere gedeelte van de tram.
Drukte tijdens de eerste ochtendspits in de Uithoflijn
Een vrijwel leeg tramstel
Een vrijwel leeg tramstel © Tahar Haouachi