Nieuwe dienstregeling: alles op de schop voor zes nieuwe buslijnen

© RTV Utrecht / Timo Anceaux
UTRECHT - Morgen is het zover: een nieuwe dienstregeling, een nieuw station én een nieuw busnetwerk van U-OV. Er gaat veel veranderen in de regio voor het openbaar vervoer. De hoogtepunten op het spoor en in de bus hebben we op een rijtje gezet.
In de regio Utrecht puzzelden U-OV , Syntus en de NS naar de beste aansluitingen en snelste reistijd. Dat betekent lijsten vol met wijzigingen. Opvallend is dat er met Amersfoort Centraal een nieuw centraal station in de regio is bijgekomen en dat veel buslijnen zijn samengevoegd. Hierdoor ontstaan nieuwe lijnen die ook weer nieuwe routes rijden.

NIEUW CONCEPT

U-OV wil de stad en de regio Utrecht beter met elkaar verbinden. Dat doen ze met het nieuwe concept 'U-link'. Onder U-link vallen zes buslijnen die vaker zullen rijden, met nieuwe bussen. Het is een "nieuw, samenhangend kwaliteitsnetwerk voor het Utrechts openbaar vervoer", volgens U-OV. Hiervoor gaan ze samenwerken met Syntus.
Door U-link zullen er directe buslijnen komen tussen Maarssenbroek en Soesterberg, Bilthoven en Nieuwegein, Vleuten en Zeist, Wijk bij Duurstede en Utrecht, Veenendaal/Wageningen en Utrecht en P+R Westraven en Amersfoort. Bijna alle lijnen stoppen op Utrecht Centraal.
De zes nieuwe buslijnen van U-link
De zes nieuwe buslijnen van U-link © U-OV
De nieuwe lijnen worden aangeduid met kleuren en cijfers, bijvoorbeeld groen 28 en paars 34. Op lijn rood 50, zoals dat nu heet, gaat er in de spits elke vijf minuten gereden worden, op de overige lijnen zullen in de spits elke 7,5 minuten bussen vertrekken. Hiervoor zijn sommige bestaande lijnen samengevoegd. Zoals de lijnen 71, 271, 72 en 52 in lijn paars 34.
Voor een snellere reistijd zullen er minder haltes worden aangedaan. Dat geldt onder meer voor die rode lijn 50, op het traject tussen Zeist en Utrecht. Ook op de roze lijn 73 tussen Maarssen en Zeist is dit het geval. Doordat er bij minder haltes wordt gestopt, zullen sommige reizigers wel weer vaker moeten overstappen en juist meer reistijd krijgen.
Voor de slechtziende Rozemarijn is reizen naar werk nu veel lastiger

NIEUWE LIJN 12

Een andere grote wijziging is de komst van tram 22. Hiermee vervalt na vijftig jaar lijn 12 naar Utrecht Science Park. Toch verdwijnt het Utrechtse begrip niet; er is namelijk een nieuwe lijn 12. Let maandag dus wel op met instappen, deze vernieuwde lijn vervangt namelijk lijn 5 en rijdt tussen Maarssen en Utrecht Centraal Station.
Tram 22 rijdt ook langs station Vaarsche Rijn. Hierdoor kan je ook vanuit Woerden of Houten makkelijker overstappen op de tram naar de Uithof. Er wordt nog niet op vol vermogen gereden. Voorlopig rijden ze tien keer per uur, dat moet zestien keer per uur worden.

LIJN VIER PROTEST

Door de komst van U-link en de tram zijn er veel lijnen die vervallen of samenvoegen. De buslijnen 9, 14 en 15 verdwijnen bijvoorbeeld. Ook zijn er veel lijnen waarvan de route gewijzigd is. Bus 4 viel hierin op. Een deel van het oude traject wordt omgenummerd naar 7.
Met de komst van lijn 7 wordt er niet meer door de Utrechtse Schaakwijk in Zuilen gereden. Het protest van de wijkbewoners mocht helaas niet meer baten. De verantwoordelijk gedeputeerde heeft de bewoners toegezegd dat de situatie volgend jaar onder de loep zal worden genomen.
Gedeputeerde Schaddelee kon niks toezeggen

EEN NIEUW CENTRAAL

Op het spoor blijft het relatief rustig in Utrecht. De mogelijkheid om op Utrecht Centraal vanuit Groningen, Leeuwarden en Zwolle over te stappen op de intercity naar Den Haag vervalt. De intercity tussen Zwolle en Utrecht Centraal gaat er één minuut langer over doen. Toch is er ook een positief puntje. De nieuwe sprinters tussen Zwolle en Utrecht Centraal gaan zo'n 3 minuten sneller rijden.
In Amersfoort gaat de NS dit keer wel los. Het station in het centrum van de stad is vanaf de nieuwe dienstregeling omgedoopt tot Amersfoort Centraal. Ook gaan er meer treinen rijden vanaf dit station. Tussen Amersfoort Centraal en Utrecht Centraal gaan zes treinen per uur rijden in plaats van vier. En tussen Harderwijk en Amersfoort Centraal worden er in de spits extra treinen ingezet.
Station Amersfoort krijgt 'centraal' erbij
Station Amersfoort krijgt 'centraal' erbij © Twitter Hans Buijtelaar

GEEN ZWEMKLEDING MEER

Meerdere bussen zijn geschrapt omdat er te weinig reizigers waren. De zomerlijnen naar het Henschotermeer, lijn 382 en 383, zijn hier een voorbeeld van. Wil je toch in je bikini naar het meer, dan kan je maandag tot en met vrijdag met lijn 298.
In Mijdrecht moeten reizigers gebruik gaan maken van SyntusFlex. Door de lage bezetting vervallen de bussen M1 en M2. Om dit op te vangen komt er een flexibel vervoersysteem. Reizigers moeten dan zelf een rit gaan boeken.

LIJNENNET OP DE SCHOP

Het lijnennet rond FoodValley gaat voor grote veranderingen zorgen in de regio Veenendaal en Rhenen. "Het doel is om zo veel mogelijk tegemoet te komen aan de wensen in de regio", volgens Syntus. Zo komen er twee nieuwe buslijnen, U-linklijn rood 50 en buslijn 87. Maar bus 80/X80 wordt ingekort, waardoor het deel van de route naar Rhenen vervalt.
Het doel is om zo veel mogelijk tegemoet te komen aan de wensen in de regio
Syntus
Scholieren uit Rhenen moeten maandag ook even opletten. Van de drie scholierenlijnen richting Amersfoort en Hoevelaken, gaat één lijn op de schop. Bus 680 rijdt voortaan alleen nog tot Veenendaal-De Klomp, vanaf daar wordt het overstappen geblazen.
Wilt u precies weten wat er voor u gaat veranderen? Kijk dan op de site van de betreffende vervoerder; U-OV , Syntus en de NS.