Provincie: 'Niets mis met de tram naar IJsselstein'

© RTV Utrecht / Timo Anceaux
UTRECHT - De tramstellen die rijden tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein zijn, gelet op hun leeftijd, nog buitengewoon goed. Dat zegt de provincie Utrecht als reactie op de commotie die gister ontstond toen de trams voor de zoveelste keer stil stonden vanwege een storing.
Maandagmorgen was het opnieuw raak, bij het centrum van Nieuwegein kwam een tram tot stilstand, waarna de hele lijn werd stilgelegd. Via twitter liet U-OV weten: "de rek is er uit bij de trams. Ze zijn te oud. We wachten met smart op de nieuwe trams die in 2020 gaan rijden." Stefan Epema is technisch beheerder van de trams. Hij bestrijdt die visie: "Als je de leeftijd van de trams in ogenschouw neemt, ze zijn nu 37 jaar oud, zijn ze nog buitengewoon goed. Het is onwijs degelijk materieel, met een hoge kwaliteit."
Toch ontkent de provincie niet dat de afgelopen drie maanden de trams opvallend vaak stil hebben gestaan. Carla Wit is teamleider Trambedrijf Beheer en Onderhoud. Zij zegt dat een ongelukkige samenloop van omstandigheden er voor gezorgd heeft dat de tram de afgelopen weken relatief vaak heeft stilgestaan. "Er zijn een aantal aanrijdingen geweest, we hebben te maken gehad met het protest van boeren en er waren extreme weersomstandigheden." Met dat laatste doelt ze op rijp. Dat is een ijsafzetting op de bovenleiding.

IJZEL EN RIJP

De Utrechtse bovenleidingen waren juist uitgerust met een nieuwe spray die rijp moest voorkomen. Maar deze rijp was zo extreem snel en dik dat de spray niet hielp. Daardoor kwamen de oude trams tot stilstand. Epema: "Door de rijp krijg je grote schommelingen in de stroomtoevoer naar de tram. In de oude tram zit een onderdeel dat niet goed tegen die schommelingen in spanning kan. Dat apparaat gaat dan kapot en de tram komt tot stilstand. In de nieuwe tram zit er een beveiliging op spanningsschommelingen. De nieuwe tram heeft wel last van rijp op de bovenleiding, maar hij gaat er niet kapot van." De oude trams gaan er wel kapot van en dan ook nog eens veel tramstellen tegelijk. Op dit moment staan er nog twee tramstellen stil, met kapotte apparatuur door de rijp.
Ook de aanleg van een nieuwe remise speelde een belangrijke rol bij de verstoringen de afgelopen weken. De sporen bij de remise worden verlegd, en de hal was nog niet helemaal in bedrijf. Daardoor kon er slecht gerangeerd worden op het terrein. Dat maakte een soepel onderhoudsproces lastig.

VIERKANTE WIELEN

En dan is er nog de herfst. Door blaadjes op de rails ontstaat er een smurrie waar de trams geen grip op hebben met optrekken en remmen. Als een tram remt komen de wielen tot stilstand, terwijl de tram doorglijdt. Dan ontstaan er vlakjes op de wielen, die er in de remise weer afgeschuurd moeten worden in een draaibank. En juist in de remise was er een achterstand ontstaan door gebrek aan ruimte om te rangeren. En ook de nieuwe draaibank stond in storing.
Epema benadrukt dat de trams oud zijn en dat ze aan het eind van hun levensduur zijn. Investeringen blijven uit. "Met name storingen in de deuren komen bij oude trams relatief vaak voor. En we gaan geen deuren meer vervangen voor de laatste zes maanden van deze tram." Voor de zomer gaat de oude tram er uit. In de zomer wordt het traject aangepast, alle perrons moeten onder andere verlaagd worden. Na de zomer wordt er met een nieuwe tram gereden tussen Utrecht centraal, Nieuwegein en IJsselstein. Die lijkt op de nieuwe tram van de Uithoflijn, hij is alleen tien meter langer.
Provincie: 'Niks mis met de tram naar IJsselstein'