Steeds minder klachten over leerlingenvervoer in Utrecht

© RTV Utrecht
UTRECHT - Het aantal klachten over leerlingenvervoer in Utrecht is de afgelopen weken flink afgenomen. Bij de start van het schooljaar ontving de gemeente in de eerste week maar liefst 110 klachten. Het lijkt nu een stuk beter te gaan, hoewel de problemen bij vervoerder Willemsen-de Koning nog niet helemaal voorbij zijn.
Halverwege september kreeg de gemeente in een week tijd nog 25 klachten binnen. Afgelopen week waren dat er nog negen. Een stuk minder dan de hoeveelheid klachten net na de start van het schooljaar. Toen waren erg veel ouders ontevreden en trok de directeur van Willemsen-de Koning het boetekleed aan.
Leerlingen werden door een gebrek aan (ervaren) chauffeurs niet of te laat opgehaald van huis en school. Ook ontbraken kennismakingsgesprekken met de chauffeurs en waren er te weinig vertrouwde gezichten, terwijl regelmaat voor de kwetsbare kinderen juist erg belangrijk is.
Geen goede start, erkende Arno Janssen van Willemsen de Koning gelijk. Maar het gaat nu een stuk beter, beaamt hij. "Er gaat incidenteel nog wel eens iets fout, maar veel minder dan in het begin."
Een van de grootste oorzaken van de problemen was het gebrek aan chauffeurs. De gemeente heeft iemand ingezet die Willemsen-de Koning helpt met chauffeurs werven en opleiden. "We hopen dat zij na de kerstdagen inzetbaar zijn", zegt Janssen tegen RTV Utrecht.

KOMMER EN KWEL

Een van de ouders die gebruik maakt van het leerlingenvervoer merkt dat het de laatste weken iets beter gaat. "Ik heb wel het idee dat ze eraan werken", zegt de vrouw die liever anoniem wil blijven. "Ik ben niet zo klagerig en het is ook zeker niet allemaal kommer en kwel. Ik zou het bedrijf nu een zes geven. Want er zijn nog zeker wel dingen die beter kunnen."
Hoewel de communicatie met Willemsen-de Koning nu beter gaat, is er bijvoorbeeld nog steeds geen vaste chauffeur. "Het is gewoon wel iets waar je continu mee bezig bent, je kunt het niet even loslaten. Laatst vroeg ik aan één van de chauffeurs of hij nu onze vaste chauffeur werd. Dat wist hij niet. Dat vond ik niet heel professioneel."
Toch zijn er ook positieve verhalen. "Van de week werd ik telefonisch direct te woord gestaan, terwijl ik eerder lang in de wacht stond. Bovendien doet het bedrijf ook goede investeringen voor het klimaat, bijvoorbeeld door te investeren in elektrische auto's. Je kunt van een organisatie nu eenmaal niet verwachten dat alles direct helemaal goed gaat, dus ik wil ze het wel voordeel van de twijfel geven."