Problemen Uithoflijn houden stampvolle buslijn 12 op de weg

© RTV Utrecht
PROVINCIE UTRECHT - Als de Uithoflijn op 29 juli rijdt, dan is dat nog lang niet op volle sterkte. De tram van Utrecht Centraal naar het Utrecht Science Park kampt nog steeds met tal van problemen en risico's die moeten worden aangepakt.
Daardoor is het plan om twaalf keer per uur heen en weer een tram te laten rijden nog niet haalbaar deze zomer. Zes trams per uur is wel haalbaar, zo werd vanavond duidelijk in een bijpraatsessie voor raadsleden en Statenleden.

BUS 12 BLIJFT

De stampvolle buslijn 12, die door de Uithoflijn tot het verleden zou moeten behoren, moet langer door blijven rijden om die klap in capaciteit op te kunnen vangen. In december verwachten de provincie en de gemeente Utrecht wel iedere vijf minuten een tram te kunnen laten rijden en de bus te kunnen schrappen.
Ambtenaren verzekerden dat de problemen geen gevolgen hebben voor de beoogde startdatum van 29 juli. Wel moet er nog veel gebeuren om de problemen te verhelpen om de maximale potentie van de tram eind dit jaar te benutten. Tot die tijd blijft de bus het belangrijkste vervoer naar De Uithof.

PROBLEMEN

De problemen zijn voor een groot deel al bekend. Bij de wisselstoringen die zijn aangetroffen in de testritten blijven technici voor een raadsel staan. Tot daar een oplossing voor is gevonden zal een verkeersleider de storingen handmatig op afstand moeten verhelpen. Dit is een belangrijke reden waardoor de tram nog niet vaker kan rijden, omdat een verkeersleider moet toezien op de veiligheid van de Uithoflijn. Dat kan niet als er twaalf trams per uur in beide richtingen vertrekken.
Ook de tramsignalering blijft nog niet naar behoren werken, al lijkt daar wel een oplossing voor in de maak. De grote boosdoener daarbij zijn extreme weersomstandigheden. De sensor die moet registreren of een tram langs komt rijden kan niet goed overweg met hitte of stortbuien.
Een slagboom aan de Koningsweg ging hierdoor in de testfase meerdere keren zonder reden naar beneden. Ambtenaren zijn "onaangenaam verrast" dat dit probleem bij dit moderne detectiesysteem zich nog voordoet. Alternatieven voor een ander systeem zijn er niet. Wanneer het probleem kan worden opgelost met een softwareupdate is nog niet duidelijk. De weersverwachtingen, met mogelijke veel neerslag en zomerse warmte, werken daarin niet mee.

MAGNETISCHE VELDEN

Een ander bekend probleem zijn de magnetische velden die een langsrijdende tram veroorzaakt. Bij een kankerbehandelingscentrum van het UMC Utrecht en een onderzoekslabaratorium van de faculteit biomedische wetenschappen veroorzaakt dat verstoringen in de apparatuur.
Ook hiervoor lijkt nog geen oplossing te zijn gevonden. De projectorganisatie van de tram heeft daarom afspraken met het ziekenhuis en de universiteit gemaakt om toch te kunnen rijden. Zo kan de tram stilgezet worden als de verstoringen te heftig zijn. Het UMC heeft zelfs een noodknop die contact kan maken met de verkeersleiding.

GEEN EXTRA KOSTEN

Ondanks dat nog niet alles goed gaat lijkt er financieel weinig aan de hand te zijn. De extra 84 miljoen euro, waar veel politieke onrust over was, lijkt alles te kunnen dekken. In financiële stukken werd ook rekening gehouden met nog eens 18 miljoen euro extra, maar in de bijeenkomst werd benadrukt dat daar geen aanspraak op gedaan hoeft te worden.
WANNEER RIJDT-IE NOU?
29 juli blijft daarmee de beoogde dag dat de Uithoflijn haar eerste passagiers vervoert. Daarvoor is nog wel groen licht nodig van de Inspectie Leefomgeving en Transport. Wethouder Lot van Hooijdonk hoopt die goedkeuring halverwege juli te hebben.
Mocht alles gaan lukken, dan gaan er stapsgewijs tot december meer trams per uur rijden. Uiteindelijk moet er met de nieuwe dienstregeling in december iedere vijf minuten vanaf elke halte ingestapt kunnen worden. In de spits zouden er zelfs zestien trams per uur moeten vertrekken in beide richtingen. Of dit streven haalbaar is, moet nog blijken, maar de ambtenaren denken dat het moet lukken.