Groen licht voor aangepaste Stint: "Voor het nieuwe schooljaar moet te doen zijn"

© RTV Utrecht
PROVINCIE UTRECHT - De Tweede Kamer is akkoord met de terugkeer van de Stint in aangepaste vorm.
Minister Cora van Nieuwenhuizen wilde het aantal inzittenden beperken tot acht, maar gaat op verzoek van de Kamer toch kijken of dat er tien kunnen blijven. Acht kinderen is niet handig omdat begeleiders in de kinderopvang tien kinderen mogen begeleiden. Dat zou dus extra ritjes en personeelsinzet betekenen. De minister gaf verder aan dat ze afspraken wil maken met de kinderopvangbranche over een rijvaardigheidstest en veilige routes.
De Tweede Kamer vergaderde vandaag met de minister over de Stint. Van Nieuwenhuizen haalde de elektrische bolderkar oktober vorig jaar van de weg na het dodelijke ongeluk op spoor in Oss. Met een flinke reeks aanpassingen kan de Stint weer de weg op. De nieuwe versie heeft onder meer andere veiligheidsgordels en andere remmen.

SCHOOLJAAR

Het nieuwe tijdelijke beleidskader voor bijzondere bromfietsen, waar de Stint onder valt, moet per 1 mei van kracht worden. Minister Van Nieuwenhuizen acht het mogelijk dat de eerste aangepaste exemplaren in de zomer de weg op kunnen. "Voor het nieuwe schooljaar moet te doen zijn", zei ze tijdens de vergadering met de Kamer. Aanvullende afspraken wil ze vastleggen in een convenant.
De Bilthovense Stint-fabrikant Edwin Renzen heeft al een prototype van de nieuwe elekrische bolderkar . Die liet hij vandaag zien op RTV Utrecht.
Dit is de nieuwe Stint

GOED GEVOEL

Renzen was zelf bij de vergadering met de Tweede Kamer. "Ik vond het een fijne bijeenkomst en heb er vertrouwen in dat de aangepaste Stint met ingang van het nieuwe schooljaar de weg op kan." Ook Gjalt Jellesma, voorzitter van Belangenvereniging van Ouders in de Kinderopvang (BOinK), heeft een goed gevoel overgehouden aan de vergadering. "De Tweede Kamer was aanvankelijk erg tegen, maar het is nu toch gedraaid."
Jellesma heeft er ook vertrouwen in dat het aantal van tien zitplaatsen gehandhaafd blijft. De minister begrijpt volgens hem dat dit voor de veiligheid niet uitmaakt. Ze wilde naar acht zitplaatsen omdat er voor tien zitplaatsen eigenlijk een busrijbewijs nodig is. De minister kan dit probleem oplossen door de Stint als een heel ander voertuig te behandelen met een eigen rijbewijs.

TIJDELIJK

Tijdelijke regelgeving maakt de terugkeer van de Stint mogelijk. Het voertuig kan op deze manier het snelste weer de weg op. Er is geprobeerd "een zo goed mogelijke balans te vinden tussen veiligheid en snelheid", aldus de minister. Veel van de regels zullen permanent worden. In de definitieve regelgeving wordt ook over een helmplicht en rijbewijs beslist. Maar hiervoor moet de wet worden aangepast en dat duurt gauw een jaar of twee. Het is de bedoeling dat het aantal inzittenden dan wel wordt teruggebracht naar maximaal acht.
De onderzoeken van het Openbaar Ministerie en de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) naar het ongeval zijn nog niet afgerond. Als daaruit blijkt dat er ondanks de nieuwe regels iets "apert onveilig" is dan zullen er opnieuw aanpassingen plaatsvinden. De PVV ging als enige niet akkoord, die partij wil de onderzoeken afwachten.