Utrechtse marktplaats voor kleding bestaat vijf jaar

UTRECHT - Een veilige plek om makkelijk tweedehands kleding te kopen en te verkopen. Dat is wat Thijs Verheul voor ogen gehad moest hebben toen hij United Wardrobe, een online marktplaats voor kleren, opstartte. Nu kan hij zeggen dat die missie geslaagd is.
Het bedrijf ging van een antikraakpand in Utrecht naar een mooie plek aan de Vinkenburgstraat, waar nu zestig mensen werken. Bovendien barst het platform uit zijn voegen. Maar liefst drie miljoen mensen, ook in het buitenland, maken gebruik van de website en de app. Vandaag viert het bedrijf haar vijfjarig bestaan. Verheul: "Nooit gedacht dat het zo groot zou worden."
Verheul oogt relaxed in het pand in de Utrechtse binnenstad. Het gaat goed met United Wardrobe. Sinds Verheul in 2014 op de Wageningse universiteit met het platform begon, is het enorm snel gegaan. Behalve de vele klanten in Nederland is er ook in België, Duitsland en Frankrijk een afzetmarkt gevonden. En dat allemaal omdat de studievriend van Verheul drie zusjes had die veel kleding kochten via internet. Zij vonden geen veilige manier om dit te doen, dus bedacht hun broer samen met Verheul dit concept.
"Toen ik hiermee begon, had ik nooit gedacht dat het zo groot zou worden. Ik dacht dat ik er niet meer dan een middagje aan zou besteden, maar het is toch een beetje uit de hand gelopen. Het was altijd mijn droom. Maar nu het realiteit is, is het echt supergaaf om te zien dat we al vijf jaar de kledingmarktplaats van Nederland zijn en aan het uitbreiden zijn. We blijven gewoon knallen en werken aan onze droom!"
Feest bij United Wardrobe: ze bestaan vijf jaar.
Feest bij United Wardrobe: ze bestaan vijf jaar. © RTV Utrecht / Koen van den Berg
Maar waarom zou men moeten overstappen op kleren uit de tweede hand? "Er ligt al zoveel kleding in de kast van jonge vrouwen. Gemiddeld hebben die 400 euro aan kleding in huis. Wat nou als iedereen een keertje iets van iemand anders koopt in plaats van bij de H&M of de Zara? Zodat ze niet nieuw gemaakt hoeven te worden. Dat is een van de redenen dat we United Wardrobe hebben gestart, om mensen samen te brengen en duurzame kleren bestellen makkelijk te maken."
En dat sloeg aan. Waar houdt de groei van het Utrechtse bedrijf op? Misschien nu de economische crisis voorbij is en de grote ketens terug kunnen slaan? "Het is voor onze verkopers belangrijk dat ze lage prijzen houden op ons platform, want tweedehands kleding met een hoge prijs gaat niet gekocht worden. Ik denk dat er altijd een grote vraag blijft in zulk soort kleding, dus op dit moment zien we geen probleem."
Nu de verwachtingen van Verheul en zijn twee compagnons al lang en breed overtroffen zijn, heeft hij met zijn bedrijf de lat een stuk hoger gelegd. Binnen drie jaar de marktleider zijn van tweedehands kleding, het is een ambitieus doel waar serieus werk van wordt gemaakt. En de volgende stap hebben ze ook al bedacht. "Als de helft van alle kledingkasten tweedehands zijn, dan hebben we denk ik ons doel bereikt."