Zeeuwse oefenterreinen mariniers "hoofdonderwerp" bij gesprekken kazerneverhuizing

© RTV Utrecht
DOORN - Wat mogen mariniers straks tijdens trainingen in Zeeland? Die vraag ligt op tafel bij de gesprekken tussen de medezeggenschap van de mariniers en Defensie. De oefenterreinen en mogelijkheden daar zijn nog niet voldoende, dus zijn er zorgen.
Vandaag oefende het Korps op het terrein in Doorn met twee helikopters. Majoor Dennis Borst begint optimistisch met zijn mannen: "Het weer is goed, faciliteiten zijn goed. De mannen hebben er zin in. ik ben er klaar voor." De mannen vliegen naar de Arnhemse Heide. Doel is om samenwerking met andere eenheden te oefenen.

OEFENTERREINEN

Rond Doorn maakt het Korps gebruik van veel defensieterreinen om te oefenen. In Harskamp krijgen mariniers schiettrainingen en op de Leusderheide kan er met rupsvoertuigen gereden worden. En dat is in Zeeland nog maar de vraag. Daar moeten mariniers hun gebieden delen met de eigenaren, zoals Staatsbosbeheer en Seaports.
De van Braam Houckgeestkazerne is de norm
Majoor Borst
Het primaire gebruik staat volgens de provincie Zeeland "altijd bovenaan". In de elf gebieden gelden beperkingen. "Die afspraken worden ook besproken met partijen of die aanpassing behoeven", zegt Defensie. Zo mag er op sommige plekken niet geschoten worden. Op andere plaatsen mogen rupsvoertuigen alleen op speciale paden rijden. Open vuur is vanwege brandgevaar sowieso de helft van het jaar niet mogelijk.
In gesprekken tussen Defensie en de medezeggenschap (een soort ondernemingsraad van het Korps) zijn de oefen-en trainingsfaciliteiten "één van de hoofdonderwerpen". Dat schreef Staatssecretaris van Defensie Barbara Visser in een Kamerbrief in september. Daaruit blijkt wel dat alles nog in beweging is.
Oefening van mariniers in Doorn.

VLISSINGEN

Maar Vlissingen leeft onder mariniers, blijkt ook vandaag tijdens de oefening. "De Van Braam Houckgeestkazerne is de norm", zegt majoor Borst. "Die standaard zoeken we ook graag op andere plekken."
Maar zo'n helikoptertraining als vandaag wordt al moeilijk. Uit de lijst van zestig kritiekpunten van de medezeggenschap blijkt dat de helikopterspot in Vlissingen te klein wordt voor een chinook, die vandaag landde in Doorn. Daarnaast zijn veel vergunningen nog niet rond, ondermeer qua geluidsoverlast. En is de schietbaan niet voldoende.
We moeten de reistijd tot het minimale beperken
Majoor Dennis Borst
Majoor Dennis Borst: "Ik ben niet volledig op de hoogte. Maar ja ik maak me wel zorgen als die faciliteiten niet gaan bieden wat we hier hebben. En dat dat impact heeft op de kwaliteit van onze trainingen. Als die in Vlissingen minder zijn, is dat voor mij een zorgpunt".

OPLOSSINGEN

Defensie is dus in gesprek met de mariniers. Ergens volgende maand moet blijken waar die gesprekken toe leiden. Als de medezeggenschap niet genoeg inspraak krijgen, stappen ze naar de rechter. Tot die uitkomst ligt de bouw en aanbesteding in Vlissingen stil. En ook de gemeente Utrechtse Heuvelrug wacht met het maken van plannen voor het kazerneterrein in Doorn.
Maar een helikopter landen op het kazerneterrein in Vlissingen lijkt uitgesloten: "We hebben daar windmolens omheen zitten", zegt Borst. "Dus als ergens in de buurt van de kazerne wel een landing kan plaatsvinden, dat maakt de wereld wel een stuk makkelijker. En de oefenterreinen moeten op goede afstand liggen. We moeten de reistijd tot het minimale beperken."
Eerder waarschuwde Korpscommandant Mac Mootry in de Tweede Kamer dat mariniers in Zeeland veel reistijd kwijt zouden zijn voor oefeningen. Ondermeer omdat de nu bestaande terreinen ook dan gebruikt moeten worden. De mariniers willen liever centraal in het land blijven.