Alleen het prijskaartje kan de Amersfoortse rondweg nog stoppen

© Uit animatie door gemeente Amersfoort
AMERSFOORT - Een meerderheid van de Amersfoortse gemeenteraad gelooft nog steeds dat het besluit voor de westelijke rondweg op juiste gronden is genomen. Dat bleek gisteravond tijdens een presentatie van stichting Groen in Amersfoort die met nieuwe feiten en cijfers kwam.
De afgelopen maanden haalde Groen in Amersfoort een aantal keer het nieuws door te stellen dat de gemeente met verkeerde cijfers rekent. Een gesprek tussen verkeerswethouder Hans Buijtelaar, het actiecomité en de gemeenteraad was er nog niet van gekomen, tot gisteravond.
Op initiatief van de SP en de lokale partij Amersfoort 2014 werd een rondetafelgesprek georganiseerd. Zodat Groen in Amersfoort in de raadzaal kon uitleggen waarom de omstreden weg niet nodig is.

VERKEERSMODEL

Tientallen Amersfoorters hadden de moeite genomen om daarbij aanwezig te zijn. De publieke tribune zat al snel vol, waardoor een groot deel van het publiek achter de glazen deuren de discussie probeerde te volgen. Wat volgde was een betoog met heel veel cijfers, tabellen en grafieken die allemaal gingen over het verkeersmodel. Volgens Groen in Amersfoort is dit model de grondslag voor het besluit, maar klopt het onderliggende rekenwerk niet.
"Wij willen hiermee opnieuw de vraag stellen of deze weg nu echt het knelpunt is van deze stad", zegt de voorzitter van de stichting, Christian van Barneveld. Uit het rekenwerk van Groen in Amersfoort blijkt in ieder geval van niet. Dat zou vooral komen door het verdwijnen van het Lichtenbergziekenhuis wat zorgt voor veel minder verkeer op de weg. Maar ook door een te rooskleurig beeld van het aantal arbeidsplaatsen in de buurt van de geplande rondweg.
Groen in Amersfoort ziet geen noodzaak voor rondweg

BESLISSING

Wethouder Hans Buijtelaar verweerde zich door te stellen dat het verkeersmodel over veel meer zaken gaat dan waar het actiecomité mee komt. Hij bracht bijvoorbeeld naar voren dat op een aantal locaties in de buurt van de rondweg woningen bij komen. Hierdoor zal de verkeersdrukte ook toenemen.
Daarnaast ging de beslissing over de weg wat hem betreft ook over zaken als verkeersveiligheid, doorstroming en ecologie. "Er wordt nu gedaan alsof het verkeersmodel het allesbeslissende element was voor de keuze die is gemaakt, dat is niet zo."
Wethouder Buijtelaar verdedigt de Amersfoortse rondweg

GROENLINKS

De discussie vormde de opmaat naar een stemming over een herziening van het bestemmingsplan. Hierbij waren de ogen vooral gericht op GroenLinks. Deze partij stemde in een eerdere raadsvergadering als enige van de coalitie mee met het voorstel om de beslissing over het bestemmingsplan uit te stellen. Fractievoorzitter Dillian Hos gaf toen aan "het niet meer dan fatsoenlijk te vinden" om het standpunt van het actiecomité af te wachten.
De presentatie veranderde gisteravond echter niets aan het standpunt van GroenLinks. Een meerderheid van de raad stemde tegen het vernietigen van het bestemmingsplan. Of zoals fractievoorzitter Hos het verwoordde: "de uitvoering van de westelijke rondweg komt wat ons betreft alleen ter discussie te staan als het financieel niet uit kan, of als blijkt dat het gemeentebestuur ons onjuiste informatie heeft verstrekt. Dat eerste moet nog blijken, dat tweede is ons vanavond niet gebleken."

KOSTENOVERSCHRIJDING

De afspraak in het coalitieakkoord is dat "eventuele overschrijdingen binnen het beschikbare budget worden opgevangen." Of dat lukt is nog maar de vraag, want vertraging van het project ligt nu al op de loer. Zo kon de eerste bomenkap die nodig is begin deze maand al niet plaatsvinden.
Dat komt omdat de gemeenteraad nog moet beslissen over de begroting van het project. Vertraging kan ertoe leiden dat de aannemer niet op tijd kan beginnen met de aanleg van de weg terwijl er wel afspraken zijn gemaakt. Dat zorgt dan weer voor een aanzienlijke kostenstijging.
Volgende maand bespreekt de gemeenteraad de begroting en zullen de messen door de tegenstanders opnieuw geslepen worden.