"Vervoer kinderen niet veiliger nu Stint weg is"

Stints bij de fabrikant.
Stints bij de fabrikant. © RTV Utrecht / Anita Sara Nederlof
BILTHOVEN - Het vervoer van kinderen is er niet per definitie veiliger op geworden nu de Stint niet meer gebruikt wordt. Dat zegt de Brancheorganisatie Kinderopvang in reactie op het nieuws van de faillissementsaanvraag van de fabrikant van het vervoermiddel. "Dat blijft het grootste knelpunt", zegt woordvoerder René Loman.
"Een busje kan niet zoals de Stint kon voor de deur parkeren en de kinderen op het schoolplein oppikken. Dus daarmee is er toch een veiligheidsrisico; bijvoorbeeld bij het oversteken, wat kinderen die lopen of fietsen moeten doen, of als ze naar een busje moeten."
Bij verschillende kinderopvangcentra in onze regio herkennen ze de problemen. Een maand geleden, toen bekend werd dat de Stint niet meer de weg op mocht, spraken we al met Topkids Kinderopvang, met vestigingen in Utrecht, Soest en Maartensdijk. Het hele managementteam werd de eerste week ingezet en ze gebruiken ook privé-auto's om te zorgen dat kinderen op tijd van school werden gehaald.
Je krijgt gewoon een enorm gekrioel van auto's bij scholen. Er zijn veel meer risico's met busjes.
Bregje de Saint Aulaire van Topkids
Nu een maand later heeft het bedrijf voldoende bussen kunnen huren. Maar volgens Bregje de Saint Aulaire van Topkids is dat verre van ideaal: "Je krijgt echt een gekrioel van auto's bij de scholen. En er kunnen minder kinderen in een bus en we moeten ook stukken lopen met de kinderen. Er zijn gewoon veel meer risico's. En los daarvan heeft niet iedereen bij ons een rijbewijs of is niet iedereen ervaren genoeg om in een bus te rijden met kinderen."
Ook de Brancheorganisatie baalt dat de Bilthovense fabrikant van de Stint vandaag faillissement heeft aangevraagd. Volgens de woordvoerder was er altijd nog hoop op een vernieuwde versie van de Stint: "Met het aangekondigde faillissement is het laatste sprankje hoop vervlogen dat er op afzienbare tijd een vernieuwde versie zou komen van dit elektrische vervoermiddel. En daarmee verdwijnt ook een heleboel kennis over dit vervoermiddel."

BUSSEN KOPEN

Kinderopvang Topkids gaat nu bussen kopen. Het bedrijf ziet geen andere mogelijkheden: "Sommige organisaties nemen bijvoorbeeld kinderen lopend mee, maar dat is voor ons geen optie, omdat we te ver weg zitten van de scholen. We vinden het ook heel onveilig om met grote groepen kinderen lopend over de weg te gaan."
De kinderen vonden het vervoer met de Stint altijd een van de hoogtepunten van de dag.
Bregje de Saint Aulaire van Topkids
Het verlies van de Stint is ook bij de kinderen slecht gevallen, merken ze: "De kinderen vonden het vervoer met de Stint altijd een van de hoogtepunten van de dag. Het was altijd gezellig, leuk kletsen, het was altijd een heel uitje in de Stint."
Volgens Loman van de Brancheorganisatie Kinderopvang blijven bij veel kinderopvangcentra ook veel uitjes achterwege door de afschaffing van de Stint. De Saint Aulaire ziet dat ook bij Topkids: "Je gaat er inderdaad veel minder makkelijk op uit en we moeten ook onze werkzaamheden gaan aanpassen. We hadden bijvoorbeeld een thuisbrengservice met de Stint. Dat gaat nu gewoon niet meer."

RECHTER

Kinderdagverblijf Het Kinderstraatje uit Almere wil afdwingen dat de Stint weer op de openbare weg mag rijden. De kinderopvangorganisatie heeft daartoe een kort geding aangespannen tegen minister Cora van Nieuwenhuizen.
De rechter beslist op 1 november of het verbod op de Stint van kracht blijft. De fabrikant van de Stint heeft gebruikers die positief zijn over het vervoermiddel gevraagd dan ook te komen. "Iedereen die een belang heeft bij het vervoer per Stint roep ik op om zich te laten zien bij de uitspraak van het kort geding", schrijft eigenaar Edwin Renzen. "Wij hopen op een opkomst die een duidelijk belang weergeeft van de oplossing voor vervoer, de Stint. Nu is het moment om de Stint niet verloren te laten gaan! Er komt geen volgende kans."
Diezelfde avond spreekt de Tweede Kamer met minister Van Nieuwenhuizen over de Stint.