Bingo FM Bingo FM Bingo FM Bingo FM

"Blusrobot kan filedoseren bij Leidsche Rijntunnel overbodig maken"

1/2
LEIDSCHE RIJN - De Tweede Kamer praat vandaag over de Leidsche Rijntunnel op de A2. Er staan daar enorm veel files en volgens vrachtrijders komt dat door het doseringsysteem. Auto's worden in de spits maar mondjesmaat toegelaten in de tunnel.

Tunneldoseren is een instrument om de veiligheid van de weggebruiker te verhogen. Rijkswaterstaat wil files in de tunnel voorkomen omdat weggebruikers bij brand anders een te groot risico lopen.


BLUSROBOTS

Evofenedex, een belangenorganisatie voor de logistieke sector, pleit voor veiligheidsmaatregelen in de tunnel in plaats van filedoseren bij Leidsche Rijntunnel. "Er wordt voorbijgegaan aan mogelijke fysieke veiligheidsmaatregelen in de tunnel zoals bijvoorbeeld automatische blussystemen of blusrobots op rails", zei Thomas Reitsma van Evofenedex vanmorgen op Radio M Utrecht.

"In bijvoorbeeld Noorse tunnels worden deze systemen met succes toegepast. Hierdoor kan er worden voldaan aan de Europese veiligheidsnorm zonder dat files in de tunnel voorkomen dienen te worden", aldus Reitsma.


MILJOENENSCHADE

De schade die bedrijven oplopen door de vertraging op de A2 loopt volgens hen in de miljoenen. Producten gaan minder snel van a naar b. Mark Bär heeft een bedrijf op Lage Weide en zijn vrachtwagenchauffeurs hebben volgens hem erg veel last van de tunnel. "Richting het zuiden rekenen we een half uur extra per vrachtwagen. Dat loopt in de papieren."


TUNNELEXPERT

Tunnelexpert Stefan Lezwijn van ingenieursbureau Arcadis heeft zijn eigen visie. "De verkeersdrukte die hier ontstaat, komt doordat het verkeersaanbod groter is dan de capaciteit. Niet alleen maar door het filedoseersysteem. Dit is ook eigenlijk een fileverplaatssysteem. De opstoppingen op de A2 ontstaan sowieso, maar worden nu verplaatst naar voor de tunnel, waardoor de impact bij incidenten in de tunnel sterk wordt gereduceerd. Voor een betere doorstroming moet gekeken worden naar de exacte knelpunten die er zijn en hoe je de situatie daar kunt verbeteren."

Lezwijn stelt dat de Nederlandse tunnels de veiligste zijn van Europa. "Er zitten bijvoorbeeld ventilatoren, vluchtdeuren, omroepinstallaties en camera's in de Leidsche Rijntunnel." Automatische sprinklers horen niet bij het wettelijke pakket aan veiligheidsmaatregelen, zegt Lezwijn. "Toch is dit een heel veilige tunnel."

Reageren op dit bericht? Mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.




Nieuwsoverzicht uit de Domstad