Wethouder Van Hooijdonk betreurt brief Uithoflijn: "Het had beter gekund"

UTRECHT - De Utrechtse verkeerswethouder Lot van Hooijdonk betreurt dat het proces rond de Uithoflijn-brief niet goed is verlopen. Dat zei ze vandaag tegen RTV Utrecht na een stevig overleg met de U10, een samenwerkingsverband van tien regiogemeenten.
Er is geen gezamenlijke verklaring van de U10 gekomen over de veelbesproken brief aan provinciebestuurster Jacqueline Verbeek-Nijhof. RTV Utrecht kreeg na afloop van het overleg alleen de wethouders van Utrecht en Houten, de twee initiatiefnemers, te spreken.

KRITISCH

Het doel van de U10-bijeenkomst was om alle neuzen weer dezelfde kant op te krijgen. De afgelopen weken ontstond namelijk tumult over een zeer kritische brief over de vertraagde Uithof-tramlijn en het mobiliteitsbeleid van de provincie Utrecht. Het schrijven was dusdanig hard van toon dat Verbeek vrijdag 9 februari opstapte. Vorige week stelde zij dat ze is vertrokken op basis van
.
Dat zei Verbeek omdat RTV Utrecht toen inmiddels had onthuld dat de conceptversie van de brief, die al was ondertekend door de tien gemeenten, ingrijpend was aangepast. Zo was er een uitgebreide passage over de Uithoflijn toegevoegd, tot verbazing van een aantal U10-gemeenten, die daar niets vanaf wisten.

VAN HOOIJDONK

Onder meer advocaat Bernard Tomlow en PVV-statenlid René Dercksen wijzen Van Hooijdonk aan als de kwade genius achter de aangepaste brief. Ze zou de aandacht van zichzelf hebben willen afleiden omdat de
van de tramlijn vooral wordt veroorzaakt door problemen in het Utrechtse Stationsgebied.
Van Hooijdonk ontkent gesjoemel en wilde na het U10-overleg van vanmiddag nog wel even terug op de commotie. "We hadden graag met elkaar meer tijd gehad om goed af te stemmen zodat alle colleges zich achter de brief konden scharen. Dat betreuren we dat dat niet is gebeurd. Het had beter gekund. Maar we hebben ook met elkaar vastgesteld dat de inhoud van de brief gedeeld wordt en dat we daar heel graag heel snel met de provincie in overleg gaan."

PROVINCIE

De Utrechtse wethouder benadrukte ook dat de gemeente en provincie de komst van de Uithoflijn samen tot een goed einde moeten brengen. "De provincie kan niet zonder de gemeente en de gemeente kan niet zonder de provincie."
Wethouder Kees van Dalen uit Houten, de voorzitter van de tien Utrechtse gemeenten, stelt dat de neuzen weer dezelfde kant opstaan. "We hebben een stevig gesprek gehad, dat zal duidelijk zijn. We hebben gereflecteerd en kunnen nu weer vooruit. We betreuren hoe het gelopen is en dat hebben we rechtgezet met elkaar."

MOEIZAAM

De bouw van de Uithoflijn, die station Utrecht Centraal verbindt met De Uithof, verloopt uiterst moeizaam. Pas in de tweede helft van 2019 kan de tram gaan rijden, terwijl werd gemikt op juli 2018. Bovendien is ruim 80 miljoen euro extra nodig voor de bouw. Het totale Uithoflijn-project gaat nu bijna een half miljard kosten.
Een tijdlijn van het hele Uithoflijn-debacle en alle daaropvolgende politieke onrust is hier te lezen.

Wethouder Van Hooijdonk over de Uithoflijn-crisis
U10-voorzitter Kees van Dalen over de Uithoflijn-crisis