Uithoflijn-crisis: wethouders ontkennen sjoemelen met U10-brief

PROVINCIE UTRECHT/HOUTEN - Wethouders Kees van Dalen (Houten) en Lot van Hooijdonk (Utrecht) erkennen dat de kritische brief aan het adres van de provincie verschilt van de eerste versie van de brief, die is voorgelegd aan alle U10-gemeentes. Maar ze bestrijden dat er bewust gesjoemeld is.
De brief is inmiddels hot topic in de Utrechtse politiek. Vorige week stuurden Van Dalen en Van Hooijdonk namens de gehele U10 (samenwerkingsverband van tien Utrechtse gemeentes) een brief waarin ze zorgen uitten over het mobiliteitsbeleid van de provincie. Enige tijd later stapte gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof op omdat de bouw van de Uithoflijn ernstig is vertraagd en veel duurder uitvalt.

POLITIEK SPELLETJE

Maar nu blijkt dat niet alle U10-gemeentes achter de inhoud van de kritische brief staan. Er zou mee
zijn: de definitieve verstuurde versie zou een andere inhoud hebben dan het concept dat door alle tien wethouders is ondertekend. Eén bestuurder, die anoniem wil blijven, zegt dat er bewust "politieke spelletjes" zijn gespeeld.

TOMLOW

Volgens advocaat Bernard Tomlow probeert de gemeente Utrecht de aandacht van zichzelf af te leiden. Hij
dat de stad voor een groot deel zelf verantwoordelijk is voor het Uithoflijn-debacle. Wethouder Van Hooijdonk zou de schijnwerpers op de gedeputeerde hebben willen richten en daarom in alle haast de U10-brief er doorheen hebben gedrukt.

GEEN GESJOEMEL

De Houtense wethouder Kees van Dalen, tevens voorzitter van de U10, ontkent gesjoemel met de brief. "We hebben een inhoudelijke reactie gegeven. De boodschap van de brief heeft niets te maken met het aftreden van Jacqueline Verbeek. Ik herken me daar niet in. We sparen in de brief de stad Utrecht niet, die is samen met de provincie verantwoordelijk voor het tekort."
Wethouder Lot van Hooijdonk van Utrecht wil zelf niet reageren op de ontstane ophef. Haar woordvoerder zegt dat ze zich volledig schaart achter de woorden van Van Dalen.

DEADLINE

Dat het proces zo snel ging, wijt Van Dalen aan een deadline van de provincie voor de zienswijze. "Een dag voor de deadline zien wij een Statenbrief met uitspraken over de dekking voor het tekort op de Uithoflijn. We konden niet om die informatie heen, maar we zijn daar wel door overvallen. Vanwege de deadline konden we collega's niet betrekken bij de definitieve brief. Daar gaan we het met elkaar over hebben."
"Het feit dat niet iedereen de laatste versie heeft gezien, dat had beter gekund", erkent de wethouder. "Maar de verwarring gaat over het proces, niet over de inhoud van de brief."
Volgende week woensdag is er een bijeenkomst van mobiliteitswethouders binnen de U10. Ook gedeputeerde Pim van den Berg is daarvoor uitgenodigd. "Natuurlijk hebben we het dan over het mobiliteitsplan," zegt Van Dalen, "maar we staan niet tegenover elkaar."
In deze tijdlijn lees je een reconstructie van de Uithoflijn-crisis.