Van Rossem: 60 jaar geleden reed de laatste stoomtrein Utrecht binnen

UTRECHT - Maarten van Rossems ogen glinsteren als hij de opgepoetste 3737 locomotief in het Utrechtse Spoorwegmuseum ziet staan.
Op 7 januari 1958, precies 60 jaar geleden reed deze stoomlocomotief het Spoorwegmuseum binnen. Het was de dag dat de laatste stoomtrein officieel dienst deed op het Nederlandse spoornet. Stoomtreienn reden zo'n 120 jaar door Nederland en werden nu, in 1958, aan de kant gezet voor de dieseltrein en de elektrische trein. "Begrijpelijk, maar wat een prachtige machines zijn het toch." aldus een weemoedige Maarten.

STOOM VS STROOM

De Nederlandse Spoorwegen wilde al vroeg in de 20e eeuw van de stoomtreinen af. Het werk was zwaar en duur. Op de locomotief moesten bijvoorbeeld twee mensen werken: een machinist en een kolenschepper. Ook verbruikte de stoomlocomotief bijzonder veel brandstof, waar je maar weinig voor terug kreeg: het rendement van een stoomlocomotief, de hoeveelheid energie die ook daadwerkelijk in trekkracht wordt omgezet, bedraagt gemiddeld 5%. Maar de tweede wereldoorlog gooide roet in het eten. Diesel was schaars en veel elektrisch gemaakte baanvakken waren kapotgeschoten of vernield. Een stoomtrein kon redelijk makkelijk weer worden opgelapt om te gaan rijden.
Al lopend langs verschillende stoomtreinen praat Maarten met Peter-Paul de Winter van het Spoorwegmuseum. Peter-Paul vertelt dat de NS al wel vooruitdacht: 'In de oorlog is men al nieuw materieel voor elektrische treinen gaan bestellen. Daarom waren we na de oorlog in1958 al relatief snel van de stoomtreinen af. In Duitsland reed men nog tot 1973 met stoomtreinen. Maarten zegt verbaasd en lachend: "Dus ze waren toen wel iets kwieker in het vooruitkijken met het bestellen van nieuwe treinen dan nu, want dat is natuurlijk nu nog een gevoelig puntje."
Van Rossem Vertelt wordt donderdag uitgezonden op RTV Utrecht.

Van Rossem: 60 jaar geleden reed de laatste stoomtrein Utrecht binnen.