In beeld: de nieuwe Utrechtse wijk Merwede

UTRECHT - Er ligt een schetsontwerp voor de nieuwe Utrechtse stadswijk Merwede. De gemeente en zes private partijen hebben een gezamenlijke visie ontwikkeld voor het gebied tussen het Merwedekanaal en Park Transwijk.
Merwede is 24 hectare groot. Het is onderdeel van de Merwedekanaalzone, waar de komende jaren tussen de 6.000 en 10.000 verrijzen. Dit zijn vooral koop- en huurappartementen, maar ook eengezinswoningen.
De Merwedekanaalzone strekt zich uit van Punt Oog in Al tot en met Westraven. Het gebied waar vooral veel gaat veranderen, is ongeveer 60 hectare groot en ligt tussen de Dr. M.A. Tellegenlaan en de A12
Het is de belangrijkste locatie om de groei van Utrecht op te vangen. De verwachting is dat de stad van 345.000 nu naar 410.000 inwoners in 2030 gaat.

MERWEDE

Stadswijk Merwede heeft een autovrij karakter, blijkt uit de plannen. Parkeren gebeurt alleen aan de rand van de wijk, in garages. Auto's verdwijnen daarmee uit het straatbeeld. De focus ligt op voetgangers, fietsen, hoogwaardig openbaar vervoer, autodelen en de aanleg van zogenoemde mobiliteitshubs.

DELEN

Het is de bedoeling dat in Merwede ook spullen, voorzieningen en diensten worden gedeeld. In het ontwerp voor Merwede is veel ruimte voor innovaties op het gebied van mobiliteit, energie, gezondheid, sociale duurzaamheid en milieu. Doel is het creëren van een gezonde, energieneutrale en klimaatbestendige stadswijk.

VERBINDING

In verschillende panden is ruimte voor creativiteit en winkels en er is ook gedacht aan de verbinding met de stad. "Met de aanleg van bruggen over het kanaal, de directe verbinding met Park Transwijk en de aanleg van nieuwe fiets- en wandelroutes opent het nu nog introverte gebied zich naar de stad", aldus het Eigenarencollectief Merwede.
De woningen variëren in hoogte, omvang en architectuur. Ze bieden plaats aan diverse woningtypen van verschillende prijsklassen. In de collectieve binnentuinen en openbare ruimtes ontmoeten bewoners elkaar, zo is de bedoeling.

STADSGESPREK

In een stadsgesprek op woensdagavond 29 november gaan de eigenaren en ontwerpers met de stad in gesprek over de schets. Het uiteindelijke plan wordt in het voorjaar 2018 aan het college van burgemeester en wethouders aangeboden. Ook komt er een klankbordgroep voor direct belanghebbenden, zoals bedrijven, bewoners en de gebruikers van het kanaal. De bouw moet in 2019 beginnen.