Vrachtwagenchauffeur fataal ongeluk A12 miste alle signalen

HARMELEN - De vrachtwagenchauffeur die in 2014 een wegwerker doodreed verdient volgens het Openbaar Ministerie een rijontzegging van twee jaar. Ook eist de officier van justitie een werkstraf van 240 uur en een voorwaardelijke gevangenisstraf van een half jaar.
De 36-jarige man staat vandaag voor de rechter, omdat hij tegen een pijlwagen van Rijkswaterstaat aan reed. Een wegwerker kwam om het leven. Een andere moest zwaargewond naar het ziekenhuis. Ook de chauffeur raakte ernstig gewond.

MATRIXBORDEN

Het ongeluk gebeurde in de nacht van 22 op 23 oktober 2014 op de A12 tussen Woerden en Harmelen. Volgens het Openbaar Ministerie was chauffeur Bastiaan P. uit Lelystad zo moe dat hij niet doorhad dat hij op een afgesloten rijstrook bleef rijden en geen acht sloeg op de matrixborden boven de weg en op de wagen met een verlichte, knipperende pijl.
De vrachtwagen zou 88 kilometer per uur hebben gereden, terwijl de maximum snelheid bij de wegwerkzaamheden was verlaagd naar 70 kilometer per uur. P. houdt voor de rechter vol dat hij absoluut niet vermoeid was.

PILONNEN OPHALEN

Het slachtoffer dat het ongeluk overleefde zei donderdagmorgen voor de rechtbank dat hij en zijn collega pilonnen van de rijbaan aan het ophalen waren. De eerste kegel herinnert hij zich nog, wat er daarna gebeurde niet. Zijn collega,
, raakte bekneld tussen twee voertuigen en overleed op de snelweg. Zelf brak hij zijn neus, zijn kaak, zijn jukbeen en zijn gebit.
De grote vraag is hoe P. 40 tot 90 seconden lang alle signalen op de weg heeft kunnen missen. Heeft P. op zijn telefoon zitten kijken, of was hij achter het stuur in slaap gevallen? P. heeft er geen verklaring voor. Hij werd emotioneel tijdens de rechtszaak en riep uit: "Wie wil zo'n ongeluk nu?" Voor de officier van justitie staat in ieder geval vast dat P. een slaaptekort had.

VEEL RITTEN

De rechter onderzoekt in de zitting ook of de chauffeur de rijtijdenwet heeft overschreden. P. beweert zelf dat in de dagen voor het ongeluk een collega op zijn naam heeft gereden. Daardoor lijkt het nu alsof P. te veel ritten had. Hij verklaart dat hij zich "blij" en "niet moe" voelde toen hij in de cabine van zijn vrachtwagen plaatsnam.
Het fatale ongeluk in 2014 leidde de volgende morgen tot een verkeerschaos in de randstad, ook omdat er op meer plaatsen ongelukken gebeurden. Weggebruikers kregen via een NL-Alert het dringende advies om thuis te blijven of later van huis te gaan. De vakbond voor wegwerkers pleitte na het ongeval voor het volledig afsluiten van snelwegen bij werk aan de weg.

Persofficier en advocaat over het dodelijk ongeluk op de A12