Utrechtse milieuzone inzet zaak Raad van State

UTRECHT/DEN HAAG - De Raad van State buigt zich vandaag over de milieuzone in Utrecht. Automobielclub KNAC en de Stichting Stop Luchtverontreiniging Utrecht protesteren tegen een uitspraak van de bestuursrechter in januari. Die oordeelde toen dat de milieuzone mag blijven bestaan.
In de milieuzone in Utrecht mogen geen dieselauto's rijden die voor 2001 zijn gebouwd. Dat verkeer moet een omweg om de binnenstad heen maken. Daardoor zorgt de zone juist voor extra vervuiling, betoogt Stop Luchtverontreiniging Utrecht.

SCHONER

Verkeers- en milieuwethouder Lot van Hooijdonk van GroenLinks is er vast van overtuigd dat de milieuzone de stad schoner maakt. Voor de bestuursrechter speelde het effect van de maatregel echter geen rol. Die oordeelde in januari alleen dat de gemeente bij het invoeren van de zone binnen de grenzen van de wet is gebleven.
Onderzoek van TNO wijst uit dat de lucht in Utrecht stad de afgelopen jaren schoner is geworden. Of dat door de milieuzone komt is lastig te bewijzen. Winderig weer en minder auto's kunnen ook geleid hebben tot minder luchtvervuiling.

WEGENBELASTING

Automobielclub KNAC gelooft ook niet dat de stad schoner is geworden van de milieuzone. Bovendien voert de belangenclub aan dat automobilisten kosten maken voor wegenbelasting en apk en daarom gerechtigd zijn om overal te rijden waar andere auto's ook mogen komen.


Raad van State buigt zich over milieuzone Utrecht