Proef ProRail en NS met weglaseren bladeren

PROVINCIE UTRECHT - ProRail gaat een proef doen om bladeren van de rails te laseren. Dit doet de spoorbeheerder in samenwerking met de NS en de Technische Universiteit Delft, om de overlast van herfstblaadjes op het spoor tegen te gaan.
Dat zei een woordvoerder van Prorail donderdag naar aanleiding van een bericht in het Noordhollands Dagblad.

GEWACHT

In het Verenigd Koninkrijk is er al in 2006 een succesvolle test geweest met het laseren op sporen, maar ProRail heeft gewacht totdat de techniek verder was ontwikkeld. De 'kleinschalige' proef vindt plaats op een paar trajecten als de herfst echt begint.
De lasertest moet dit najaar concurreren met een andere proef die ProRail uitvoert in de strijd tegen de bladeren. Daarbij worden de sporen natgespoten, wat kan voorkomen dat de blaadjes aan de rails blijven plakken. Dat idee komt van een machinist en wordt eveneens
op beperkte schaal getest. Over de kosten van beide technieken kon de woordvoerster donderdag niets zeggen.

BLADVAL

In de herfst zorgen bladval en regen ervoor dat er zich een soort smurrie op de rails vormt, waardoor treinen doorglijden en langzamer optrekken en remmen. Dat leidt geregeld tot vertragingen.
Naast de twee proeven neemt Prorail ook de standaard maatregelen die de overlast moeten tegengaan. Bomen langs het spoor worden gekapt of gesnoeid, er worden hekken geplaatst en delen van de rails worden ingesmeerd met een speciale zand- en metaalgel om het spoor stroever te maken.