vrijdag 12:08 uur
Winkeldiefstallen in Utrecht fors toegenomen UTRECHT - De politie in de stad Utrecht heeft afgelopen jaar 1400 aangiftes van winkeldiefstallen binnengekregen. Dat is een stijging van ruim 25 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Dat blijkt uit het veiligheidsrapport dat burgemeester, OM en politie donderdag hebben gepresenteerd.
Het aantal autokraken in de stad neemt wel af. In 2011 gebeurde dat 6000 keer. Volgens de politie nog steeds erg veel, maar tien jaar geleden werden jaarlijks 18.000 nog autokraken gepleegd in Utrecht. De onderzoekers denken dat dat komt door lokauto's en voorlichting aan automobilisten.
Ook het aantal inbraken in bedrijven is opnieuw afgenomen. Er waren in 2011 iets minder woninginbraken ten opzichte van 2010, maar nog steeds niet op het niveau van 2006.
In het onderzoek staan ook de resultaten van een jaarlijkse enquête over het veiligheidsgevoel. Het percentage inwoners dat zich vaak onveilig voelt, is vrijwel gelijk gebleven. Dat percentage schommelt al jaren rond de 3,0 procent. Wel wordt er iets minder overlast ervaren van hangjongeren. Maar dat moet nog beter kunnen, zegt de politie.
 |  | Laatste update: vrijdag 17:44 uur © RTV Utrecht
| |  |  |
 |
 | Martijn van Dam eerste PvdA-kandidaat

UTRECHT - Het Utrechtse kamerlid Martijn van Dam is op internet een campagne gestart om partijleider en fractievoorzitter van de PvdA te worden. Van Dam is de eerste die zich kandidaat stelt om de maandag opgestapte Job Cohen op te volgen.
|  |  |
lees verder » |  |  |
 |  |  |
 |
 | Raad van Kerken wil samen optrekken met moslims

AMERSFOORT - Het beeld van de Islam moet betrouwbaarder worden weergegeven. Dat vindt de Raad van Kerken in Amersfoort, die dat punt heeft opgenomen in de plannen voor de komende vier jaar. De raad gaat daarvoor samenwerken met het Contactorgaan Moslims en Overheid.
|  |  |
lees verder » |  |  |
 |  |  |
 |
 | RIVM: Nederlanders eten te zout

BILTHOVEN - Een ruime meerderheid van de Nederlanders gebruikt dagelijks meer zout dan goed voor ze is. Uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu in Bilthoven blijkt dat 85 procent van de bevolking boven de maximum richtlijn van 6 gram per dag zit.
|  |  |
lees verder » |  |  |
 |  |  |
 |
|  | |